Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hyundai Motor Group (HMG) heeft een roadmap gepresenteerd waarbij auto’s vanaf 2025 tot Software Defined Vehicles worden getransformeerd en dat allemaal voor een betere ervaring en mobiliteit voor hun klanten.
Voor toekomstige bezitters van een Hyundai of Kia zal die nieuwe benaming van hun auto weinig uitmaken. Het grote verschil is het onzichtbare deel van de auto, de software. Nu auto’s elektrisch worden en ze eigenlijk nog maar bestaan uit een beperkt aantal componenten met een overdosis aan software is dat laatste juist wat vraagt om een nieuwe benadering.
In de ‘the good old days’ van benzine snuiven moest je voor ieder akkefietje naar de garage. Dat kost tijd, veel geld en blij worden werd je er niet van. Hedendaagse auto’s komen sowieso al veel minder in de garage, en ook de garantietermijnen (zeker bij Kia en Hyundai) zijn opgeschroefd. Het betekent dat de kwaliteit van auto’s is toegenomen. Elektrische auto’s gaan meer dan waarschijnlijk nauwelijks nog een garage van binnen zien. Wat blijft staan is dat wel software volop in ontwikkeling is en vrijwel constant om updates vraagt en dat zou je dus ook gewoon ‘over-the-air’ kunnen doen. Al of niet real time zonder dat je er als bestuurder ook maar iets van merkt. Het is misschien wel goed om deze updates altijd te melden via een alert per e-mail of whatsapp.
Software Defined Vehicles
HMG is inmiddels volop bezig om de de mobiliteits- en software-technologie verder te ontwikkelen en wil ervoor zorgen dat alle modellen van Kia en Hyundai, ook reeds verkochte exemplaren, te allen tijde up-to-date blijven. Daardoor kunnen belangrijke functies van de auto voor veiligheid en beveiliging, comfort, connectiviteit en prestaties worden opgewaardeerd via deze ‘over-the-air’ software-updates. Dit doen ze middels een zelf ontwikkelt voertuigbesturingssysteem (connected car Operating System). Tegen 2025 moeten alle voertuigen met deze technologie zijn uitgerust en zijn het vanaf dat moment dus SDV’s, oftewel Software Defined Vehicles.
Technisch is alles mogelijk, nu nog de regelgeving
HMG verwacht dat tegen 2025 wereldwijd zo’n 20 miljoen auto’s zijn aangesloten bij de door hun ontwikkelde connected car services. Verbonden voertuigen die zijn uitgerust met telecommunicatie functies en bieden extra meerwaarde met o.a. gepersonaliseerde diensten, zoals abonnementen op software. Deze Connected car data moet gaan netwerken en communiceren met toekomstige mobiliteitsoplossingen waaronder robotaxi’s en robots. Al lijkt dat laatste nog ver weg, niet wat betreft technologie maar meer door krampachtige regelgeving. In Nederland struikelen we bijv. nog steeds over e-steps terwijl die een prima aanvulling kunnen zijn op stedelijke mobiliteit.
Features on Demand en gepersonaliseerde dienstverlening
HMG biedt vanaf volgend jaar ook FoD-services aan (Features on Demand). Dat biedt klanten de mogelijkheid om functies en diensten te kopen die aan hun persoonlijke behoeften voldoen. Daarmee hebben ze de vrijheid om hun auto nog beter aan te passen aan hun persoonlijke lifestyle. Wat dat precies gaat betekenen en welke functies dit zijn is op dit moment nog niet geheel duidelijk. Evenals de integratie van een smartphone, die voor bovenstaande ambities echt noodzakelijk lijkt.
Op basis van de gegevens van naar verwachting 20 miljoen aangesloten auto’s kan HMG vervolgens de gepersonaliseerde dienstverlening verder uitbreiden. HMG wil gepersonaliseerde diensten bieden die aan de persoonlijke wensen van de klant voldoen en die extreem snel en betrouwbaar alle big data van auto’s kunnen verwerken.
Technologie voor een nieuw tijdperk van mobiliteit
De ambities van HMG zijn torenhoog en eigenlijk een logisch gevolg van wat software en big data kan toevoegen aan de toekomst van mobiliteit.
Duidelijk is dat HMG de transformatie van mobiliteit aan te laten sluiten op de toekomstige behoeften van de klant. Het lijkt misschien allemaal veel toekomstmuziek en eenvoudig gezegd, maar automerken die hiertoe in staat zijn zullen zich wel degelijk gaan onderscheiden. Dat software hierbij een belangrijke rol speelt is een vanzelfsprekendheid. En dat toekomstige auto’s technisch een Software Defined Vehicle worden is dat ook. We kijken er naar uit!
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopVerder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Verder lezen over Software
Online26.11.2024
Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundMobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Online14.10.2024