Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het aanbod van EV’s groeit met de dag, zo lijkt het. En het zijn ook niet meer alleen elektrische ‘cross over SUVs’ die het daglicht zien. Eerder deze week toonde Volkswagen nog de ID.AERO. Vandaag is het de beurt aan Hyundai om een nieuwe elektrische sedan te presenteren.
Ioniq 6 ziet het daglicht
De Koreaanse fabrikant onthulde de Ioniq 6. Die staat op hetzelfde platform als de vorig jaar gelanceerde Ioniq 5 en is eveneens een longrange EV, met een WLTP bereik van iets meer dan 500 kilometer. Onder ander dankzij de bijzonder lage luchtweerstand. De Ioniq 6 doet het op dat gebied, een cw-waarde van 0,21, zelfs nog iets beter dan de VW ID.AERO met een cw-waarde van 0,23.
Bijzonder is dat Hyundai zich naar eigen zeggen voor het ontwerp van de Ioniq 6 heeft laten inspireren door de vloeiende en ronde vormen van auto’s uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Die stonden nu niet bepaald bekend vanwege hun ultra lage luchtweerstand. Design van 100 jaar geleden met het voortschrijdend inzicht van de tussenliggende 100 jaar zullen we maar zeggen.
Ethical Uniqueness design
Hyundai heeft de Ioniq 6 gestoeld op haar nieuwe Ethical Uniqueness design. De fabrikant legt daarbij de nadruk op duurzame mobiliteit en verantwoordelijkheid voor het milieu. Verder valt op dat Hyundai bij deze nieuwe EV afscheid neemt van knoppen, voor de bediening van de ramen en het afstellen van de spiegels, zodat er meer binnenruimte ontstaat.
Het dashboard van de Ioniq 6 wordt voor een groot deel gevormd door twee 12 inch aanraakschermen, verdeeld over een 12-inch full-touch infotainmentdisplay en een 12-inch digitaal cluster. Toch heeft de EV ook nog veel fysieke knoppen. Volgens Hyundai is dat met name een veiligheidskeuze. Het bedienen van, bijvoorbeeld, de airco, via een touchscreen tijdens het rijden is minder veilig dan ‘ouderwetse’ knoppen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023