Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In het zuiden van Duitsland is de afgelopen week een bijzondere lijnbus van Hyundai in gebruik genomen. Twee lijndiensten gaan daar om beurten een door waterstof aangedreven elektrische autobus testen. Behalve dat de bus een bereik heeft van 500 kilometer, op één tank met waterstof, is hij dankzij de elektromotor met een vermogen van 245 pk ook geschikt voor gebruik in bergachtige gebieden, zoals de omgeving van München.
De Elec City Fuel Cell bus
De zogenoemde Elec City Fuel Cell bus werd in 2019 in Korea gepresenteerd. In totaal zijn er tot nu toe ruim 100 in gebruik genomen. De komende maanden wil de autofabrikant de proef in Zuid-Duitsland uitbreiden naar nog eens vier lijndienst vervoerders.
Hyundai wil met de proef in de Duitse alpen aantonen dat de waterstof aangedreven elektrische bussen geschikt zijn voor gebruik als alternatief voor de nu nog vaak door diesel of aardgas aangedreven OV-bussen. Daarvoor wordt gedurende de testfase regelmatig feedback gevraagd aan zowel de busbedrijven en chauffeurs als passagiers.
Grote actieradius en geen CO2
De Elec City bus heeft een 180 kW (245 pk) waterstof brandstofcel systeem. In de praktijk zijn dit twee 90 kW waterstofcellen. Het grote vermogen levert de bus voldoende aandrijfkracht, ook op heuvelachtige wegen. De vijf waterstoftanks zijn verwerkt in het dak van de bus. In elke tank kan 34 kilo waterstof opgeslagen worden. Voldoende voor een actieradius van meer dan 500 kilometer, aldus Hyundai.
De ruim 100 door waterstof aangedreven elektrische bussen die Hyundai sinds 2019 afgeleverd heeft, hebben volgens de fabrikant, al zo’n 7.700 ton CO2-uitstoot bespaar, vergeleken met hun door fossiele brandstoffen aangedreven concurrenten. Op jaarbasis besparen deze waterstofbussen de hoeveelheid CO2 waar anders 1500 hectare bos voor nodig is om die uit de lucht te halen.
Eind 2017 toonde Hyundai een op waterstof aangedreven concept car en de fabrikant is al langer bezig met de ontwikkeling en productie van deze technologie. De ix35 FCEV was een van de eerste commercieel beschikbare waterstof aangedreven personenautos, toen de technologie nog enigszins in de kinderschoenen stond.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024