In het zuiden van Duitsland is de afgelopen week een bijzondere lijnbus van Hyundai in gebruik genomen. Twee lijndiensten gaan daar om beurten een door waterstof aangedreven elektrische autobus testen. Behalve dat de bus een bereik heeft van 500 kilometer, op één tank met waterstof, is hij dankzij de elektromotor met een vermogen van 245 pk ook geschikt voor gebruik in bergachtige gebieden, zoals de omgeving van München.
De zogenoemde Elec City Fuel Cell bus werd in 2019 in Korea gepresenteerd. In totaal zijn er tot nu toe ruim 100 in gebruik genomen. De komende maanden wil de autofabrikant de proef in Zuid-Duitsland uitbreiden naar nog eens vier lijndienst vervoerders.
Hyundai wil met de proef in de Duitse alpen aantonen dat de waterstof aangedreven elektrische bussen geschikt zijn voor gebruik als alternatief voor de nu nog vaak door diesel of aardgas aangedreven OV-bussen. Daarvoor wordt gedurende de testfase regelmatig feedback gevraagd aan zowel de busbedrijven en chauffeurs als passagiers.
De Elec City bus heeft een 180 kW (245 pk) waterstof brandstofcel systeem. In de praktijk zijn dit twee 90 kW waterstofcellen. Het grote vermogen levert de bus voldoende aandrijfkracht, ook op heuvelachtige wegen. De vijf waterstoftanks zijn verwerkt in het dak van de bus. In elke tank kan 34 kilo waterstof opgeslagen worden. Voldoende voor een actieradius van meer dan 500 kilometer, aldus Hyundai.
De ruim 100 door waterstof aangedreven elektrische bussen die Hyundai sinds 2019 afgeleverd heeft, hebben volgens de fabrikant, al zo’n 7.700 ton CO2-uitstoot bespaar, vergeleken met hun door fossiele brandstoffen aangedreven concurrenten. Op jaarbasis besparen deze waterstofbussen de hoeveelheid CO2 waar anders 1500 hectare bos voor nodig is om die uit de lucht te halen.
Eind 2017 toonde Hyundai een op waterstof aangedreven concept car en de fabrikant is al langer bezig met de ontwikkeling en productie van deze technologie. De ix35 FCEV was een van de eerste commercieel beschikbare waterstof aangedreven personenautos, toen de technologie nog enigszins in de kinderschoenen stond.