Hyundai werkt aan een zelflerende Smart Cruise Control (SCC-ML). Dit slimme systeem gebruikt informatie over het rijgedrag van de bestuurder en biedt op deze manier een gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden. Met deze technologie heeft Hyundai een primeur in de auto-industrie die op zich niet zo verbazend is. Iedereen heeft nu eenmaal een eigen rijstijl. Door data over dat gedrag te analyseren zal het gebruik van een Smart Cruise Control veel beter aansluiten bij die rijstijl waardoor in een autonome sessie je een vergelijkbare rij-ervaring wordt geboden.
De nieuw technologie van Hyundai voegt kunstmatige intelligentie (AI) toe aan het geavanceerde rij-assistentiesysteem (ADAS). Hyundai gaat het systeem gebruiken in toekomstige nieuwe modellen.
Smart Cruise Control (SCC) is voor Hyundai een essentieel onderdeel van hun ADAS toepassing. Belangrijkste functie is afstand bewaren tot de voorligger bij een vooraf gekozen snelheid.
De nieuwe toepassing combineert AI en SCC in een systeem dat de rijpatronen en -gewoonten van de bestuurder met behulp van sensoren en de camera aan de voorzijde zelfstandig leert kennen. Hierdoor is het mogelijk om de Smart Cruise Control (in autonome mode) op precies dezelfde manier zich te laten gedragen als de bestuurder.
Het rijgedrag is in drie categorieën ingedeeld: de afstand tot de voorligger, hoe snel de auto accelereert en hoe snel op de rij-omstandigheden wordt gereageerd. Daarbij worden de omstandigheden en de rijsnelheid ook ‘meegenomen’. Bijvoorbeeld een korte afstand tot de voorligger in langzaam rijdend verkeer in de stad en een grotere afstand tot de voorligger op de linkerbaan van de snelweg. Op basis van de omstandigheden analyseert SCC-ML de situatie om onderscheid te maken uit tienduizend patronen en ontwikkelt daarmee een flexibele Smart Cruise Control-technologie die zich kan aanpassen aan het rijgedrag van elke bestuurder.
De informatie over de rijstijl wordt regelmatig geactualiseerd via de sensoren, zodat SCC-ML altijd de huidige rijstijl van de bestuurder kent en gebruikt. Bovendien is SCC-ML geprogrammeerd om eventuele onwenselijk rijgedrag niet over te nemen en juist te vermijden. Daarmee verhoogt het systeem de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid.
In combinatie met het nog te introduceren Highway Driving Assist (snelwegassistentie) met automatische rijstrookassistentie, bereikt SCC-ML autonoom rijden op Level 2.5. Dat betekent letterlijk echt autonoom rijden, dus ook sturen, remmen en gasgeven . De auto kan zijn positie op de weg bepalen en zelfstandig waarnemen wat er rondom de auto gebeurt.
Hyundai kondigde eerder deze maand aan dat het de komende vijf jaar bijna 32 miljard euro investeert in mobiliteitstechnologie van de toekomst: zelfrijdende, slimme en elektrisch aangedreven auto’s. De Koreaanse autobouwer heeft de ambitie om de komende 5 jaar zeker 23 elektrische modellen op de markt te brengen.