Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hyundai onthult de Kona N, de allereerste high-performance-SUV van het Zuid-Koreaanse merk met het sportieve N-label. Dat betekent dat we nu een Kona hebben die alles aan het populaire model net een beetje sportiever en spannender maakt. Met Launch Control en de N-specifieke rijeigenschappen wordt rijden in een Kona een stuk leuker toch.
Volgens Hyundai combineert de nieuwe Kona N het rijplezier van een hot hatch met de veelzijdigheid van een SUV. Mooi omschreven maar maakt hij het ook waar straks op de weg. Met een krachtige motor, meer sound en een dynamische rijbeleving moet het gezien zijn compacte afmetingen wel goed komen.
Kona N en veiligheid
De Kona N is voorzien van veel teach waaronder actieve rijbaanassistentie , autonome rijbaanassistentie, een noodremassistent met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistent en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (waarschuwt voor kruisend verkeer tijdens het achteruit rijden),
Kona N Power en design
De nieuwe Hyundai Kona N heeft een 280 pk 2.0-liter turbobenzinemotor die is gekoppeld aan een 8-traps N DCT-transmissie met dubbele koppeling. Om hem ook de looks te geven die passen bij het N-Label zijn extra designelementen aangebracht die matchen met de dynamische rijervaring, zoals exclusieve 19-inch lichtmetalen velgen en rode accenten in onder meer de dorpels en speciale sportstoelen. De nieuwe styling van de verlichting geeft hem een meer agressieve uitstraling. Vanzelfsprekend vinden we het N-Logo op de bovenste grille.
De lat wat sportiviteit ligt nogal hoog want volgens Albert Biermann, President en Hoofd van de R&D-afdeling bij Hyundai Motor Group, kan deze Kona N bochten rijden op het circuit zoals geen enkele andere SUV dat kan. Als de Kona N dat kan waar maken is de markt een stuk – leuk speelgoed – rijker. Biermann voegt daaraan toe ‘Hij maakt alledaags autorijden opwindend’.
Voor dat betere bochtenwerk is de Kona N uitgerust met Electronic Limited Slip Differential. Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de Kona N scherper instuurt. e-LSD verhoogt de maximale bochtensnelheid. Electronic Stability Control zorgt te allen tijde voor optimale stabiliteit in bochten, maar is naar wens ook volledig uit te schakelen.
Nog niet bekend of Kona N naar Nederland komt
De instellingen van de auto kunnen door de bestuurder zelf worden aangepast met het N Grin Control System. Er zijn vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor, de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rij-omstandigheden.
De Kona N is na de Hyundai i20 N, de i30 N en de i30 Fastback N het vierde high-performance model van Hyundai voor de Europese liefhebbers van sportauto’s. Het is nog niet bekend of deze sportieve versie van de Kona in Nederland op de markt gaat komen.
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023