Hyundai gaat vanaf eind augustus de eerste bestellingen van de Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) afleveren. Dit zijn de eerste innovatieve Hyundai’s die rijden ‘op’ waterstof en het is tevens de eerste auto met een brandstofcel die commercieel wordt ingezet.
De waterstofauto van Hyundai is het resultaat van 14 jaar testen en vele miljoenen euro’s aan onderzoek door honderden ingenieurs in Hyundai’s brandstofcel R&D-centrum in Korea. De auto heeft meer dan twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS achter de rug.
Technologie
De ix35 FCEV (gewicht: 1815 kg) is gebouwd met toepassing van een gepatenteerde technologie. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit, waarmee vervolgens de elektromotor wordt gevoed. De enige uitstoot is water. En dat terwijl het rijgedrag en de prestaties van de ix35 FCEV vergelijkbaar zijnmet die van een Hyundai ix35 met benzinemotor.
De modularisatie van de hoofdcomponenten van de brandstofcelsystemen – de batterij, de aandrijfmodule en de spanningsomvormer – maakt het mogelijk om de motor kleiner te maken. Daardoor is deze motor ongeveer even groot als een conventionele verbrandingsmotor, terwijl hij met 100 kW (136 pk) veel vermogen levert. De opslagcapaciteit van de batterij bedraagt 24 kW.
De specificaties van de waterstofauto:
Lengte
|
4.410 mm
|
Breedte
|
1.820 mm
|
Hoogte
|
1.655 mm
|
Actieradius
|
594 km
|
Energieverbruik
|
0,95 kg H2/100 km
|
Topsnelheid
|
160 km/u
|
Acceleratie, 0-100 km/u
|
12,5 s. Tanken duurt 4 minuten
|
Vermogen van de brandstofcel
|
100 kW (136 pk) / 300 Nm direct beschikbaar
|
Energie-opslagsysteem
|
Batterij, 24 kWh (lithium-polymeer)
|
Brandstof
|
Hydrogen (700 bar, 5,6 kg)
|
Emissie
|
Water(damp)
|
Rijden op waterstof
Hyundai schroeft de komende jaren de productie van auto’s met een brandstofcel verder op. De komende jaren verwachten we ook andere toonaangevende autofabrikanten in Europa en in de Verenigde Staten die waterstofauto’s op de markt gaan brengen.
Rijden ‘op’ waterstof heeft toekomst. Een recente studie van UKH2Mobility in Engeland voorspelt dat, mits geïnvesteerd wordt in een goede infrastructuur, in 2030 meer dan 1,5 miljoen voertuigen in het Verenigd Koninkrijk zullen rijden die door een brandstofcel worden voortgestuwd. Onderzoekers gaan ervan uit dat binnen 30 jaar ongeveer de helft van de auto’s die in Nederland rijden, voorzien zijn van een brandstofcel.
Waterstoftankstation
En op 3 september wordt (toevallig) ook het eerste openbare tankstation met 700 bar van Air Liquide in Rhoon (Albrandswaard), aan de A15 richting Rotterdam, officieel in gebruik genomen. Voor volgend jaar zijn er nog meer openbare 700 bar waterstoftankstations gepland (Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Oude Tonge). Op de autocampus in Helmond en bij het GVB in Amsterdam zijn deze ook al aanwezig.