Enkele weken geleden liet Hyundai al wat meer zien van de volgende EV die het Koreaanse automerk op de markt gaat brengen. De Ioniq 6 wordt een sedan met een sportieve uitstraling. Vandaag heeft Hyundai die looks wat meer kracht bijgezet met de onthulling van de specificaties en prestaties die we van de Ioniq 6 mogen verwachten.
Het eerste dat opvalt is het bereik van de nieuwe EV. Die passeert, met de longrange accu van iets meer dan 77 kWh, de 600 kilometer. Dat is uiteraard de WLTP opgave (610km) onder ideale omstandigheden. De praktijk van EV’s leert dat tussen die opgave en de werkelijkheid vaak enkele tientallen kilometers verschil zit. Ook wanneer je de ideale rijomstandigheden benadert. Om nog maar te zwijgen over rijden op hogere snelheden (boven de 110 km/h op snelwegen) of in winterse omstandigheden. Bij de Ioniq 5 en Kona kan dat het bereik (tussen 450 en 500 km) met 100 tot 150 kilometer doen afnemen.
In hoeverre de Ioniq 6 daar ‘last’ van heeft, zal moeten blijken. Net als bij alle technische ontwikkelingen is zeker ook bij EV’s het effect van technologische vernieuwingen nog lang niet uitgespeeld. Een voorbeeld daarvan is het verbruik. De Ioniq 6 heeft, net als de Ioniq 5 en de Kia EV6 een accu van 77,4 kWh, maar zou daar dus zo’n 90 kilometer verder mee kunnen rijden, wat neerkomt op een gemiddeld verbruik van zo’n 14 kWh per 100 kilometer.
Hyundai gaat de Ioniq 6 leveren met een of twee elektromotoren (twee- of vierwielaandrijving), naar keuze. Die leveren een maximaal vermogen van 325 pk en een koppel van 605 Nm. Voldoende om de sportieve elektrische sedan in 5,1 seconde van 0 naar 100 kilometer per uur te brengen.
Opladen van de accu gaat, net als bij de Ioniq 5 met maximaal 240 kW. Uiteraard is dat ook afhankelijk van de capaciteit van het laadstation waar je de EV aan koppelt. Wanneer je op maximaal vermogen kunt opladen, dan zal de accu binnen 20 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen kunnen worden.
Als de Ioniq 6 in de showrooms verschijnt, dan kun je straks kiezen uit 12 kleuren. Volgens Hyundai moet de nieuwe elektrische sedan nog dit jaar beschikbaar komen, maar dan wel helemaal aan het eind. Of dat gaat lukken zal ook afhangen van de invloed die de tekorten aan chips en grondstoffen nog gaan hebben. Die zijn, zo werd de afgelopen maanden al meerdere keren gemeld, voorlopig nog geen verleden tijd. We gaan het zien.