De autowereld heeft het moeilijk. Het moet steeds meer naar elektrisch over en mensen lijken ook wat meer te aarzelen voordat ze een nieuwe bolide aanschaffen. Sommige automakers doen rigoureuze dingen, zoals Jaguar met zijn restyle. Ook Nissan is iets extreems van plan: samengaan met Honda. En misschien komt Mitsubishi daar ook op een later moment nog bij.
Nissan heeft het vooral zwaar: de winst blijft al een lange tijd achter en ook de grote investeerder Renault lijkt zich steeds meer terug te trekken. Het zou zelfs zo extreem zijn, dat Nissan nog maar een jaar zou kunnen overleven als er niets verandert. Dat is een schok voor een bedrijf dat altijd een van de grotere fabrikanten was na Toyota.
Het bedrijf kent ook al een lange geschiedenis: het kwam voort uit een organisatie die al in 1911 werd gestart. Nissan zelf startte in 1928: de naam is een afkorting van Nihon Sangyo (Japanse industrie) en diende als de beursnaam. Het had enorme successen: in 2014 was Nissan nog de grootste automaker in Noord-Amerika. In 2018 was Nissan de grootste fabrikant van elektrische voertuigen: het verkocht toen meer dan 320.000 volledig elektrische auto’s.
Het klonk dus allemaal goed, maar vorige maand werd er een groot plan gepresenteerd om het bedrijf te redden, met onder andere het ontslaan van 9.000 mensen. Ook voegt het twee fabrieken samen en inmiddels is de Chief Financial Officer zelfs vertrokken. Hij heeft het anderhalf jaar volgehouden. Het lijkt er dus op dat er veel aan de hand is bij Nissan en daarom zou het kijken naar de concurrentie als redmiddel.
Wat vooral schokkend is, dat is dat het zo snel achteruit is gegaan met Nissan. Nissan zei jaren geleden nog tegen de Financial Times dat een samenwerking tussen Honda en Nissan alleen denkbaar is in het brein van een leek op het gebied van de auto-industrie. Oeps…
Nissan en Honda zouden momenteel om tafel zijn om een fusie te bespreken, waarbij Mitsubishi mogelijk later ook aanschuift. Heel verrassend is het niet: de drie besloten eerder dit jaar al om nauwer samen te gaan werken om elektrische voertuigen te gaan maken. In Nederland gaat het overigens met de verkopen van Nissans juist beter dan met die van Honda: Nissan verkocht in 2024 4 keer zoveel auto’s als Honda. Aan de andere kant: Honda verkocht er maar 1.000.
In ieder geval lijkt het erop dat er een nieuwe holding ontstaat waar beide bedrijven dan samen inzitten. Mogelijk dat Renault dan helemaal terugstapt, maar daar is nog niets over bekend. In ieder geval zou de autowereld er wel weer iets kleiner door worden. We zijn ook benieuwd hoe het nieuwe bedrijf gaat heten: Honnan? Ninda? Of, als Mitsubishi er ook nog bij komt: Mitshuninda: klinkt best goed toch?