Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In de laatste maanden van 2019 was het een populair onderwerp, zakelijk elektrisch gaan rijden. Als je daartoe besloot in 2019 kon je nog 60 maanden lang profiteren van de 4 procent bijtellingsregeling.
Maar de overheid is bezig om de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden af te bouwen. Ga je dit jaar een volledig elektrische auto leasen met een cataloguswaarde van maximaal € 45.000? Dan betaal je 8% bijtelling, voor ook weer maximaal 60 maanden. Schaf je een duurdere wagen aan, dan betaal je over dat deel de normale 22% bijtelling.
Bijtelling stapsgewijs omhoog
Als je een ‘auto van de zaak’ ook privé gebruikt, betaal je hierover belasting: de zogenaamde bijtelling. Sinds 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto’s stapsgewijs omhoog. Per 1 januari 2020 is de bijtelling van 4% naar 8% gestegen. Vanaf 2021 komt daar weer 4% bij naar 12%. Vanaf 2022 16%, tot uiteindelijk 22% in 2026.
De toekomst van elektrisch rijden lijkt duidelijk. De overheid heeft het streven dat er in 2030 alleen nog nieuwe auto’s worden verkocht die ‘emissieloos’ zijn. En we gaan de goede kant op. Niet alleen komen er steeds meer nieuwe elektrische auto’s bij, zo’n beetje iedere fabrikant heeft er nu wel een op de markt of heeft deze in ontwikkeling. Belangrijk hierbij is dat ook steeds meer bezwaren verdwijnen. Dat komt onder meer door de verbeterde mogelijkheden om op te laden en het steeds groter wordende actieradius.
Opel Ampera-e
Omdat de bijtelling omhoog gaat zijn er ook merken die hierop inspelen. Zo heeft Opel de prijzen van de Ampera-e per 1-1-2020 juist flink verlaagd. De vanaf prijs (consumentenprijs incl. afleverkosten) bedraagt nu €34.149. Je rijdt de Ampera-e dan al met een netto bijtelling vanaf slechts €82 per maand, de komende 5 jaar! Klik hier voor een compleet overzicht van de mogelijkheden.
Daarnaast is de Ampera-e met zijn actieradius van 423 elektrische kilometers (WLTP) prima geschikt voor dagelijks gebruik. De slimme laadtechniek en de software (mede via de myOpel App) van de Opel Ampera-e gebruik je voor het plannen van je dagelijkse ritten en helpen bij het gebruik bij langere afstanden.
Leg je een langere afstand af dan vind je in Nederland en ook in Europa inmiddels een groot netwerk van oplaadpunten. Kies je voor een 50 KW snellader dan zal het bereik in 30 minuten opladen en vergroot worden met 150 kilometer. Met de myOpel App zijn alle mogelijke laadpunten te vinden en kan je tevens de beschikbaarheid controleren. Voor het gebruik van een publiek laadpunt zal er standaard laadkabel type 2 meegeleverd worden.
Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om thuis te laden. Gemiddeld rijden mensen niet meer dan 60 kilometer per dag, dan is even opladen tijdens het boodschappen uitladen aan de thuislader al voldoende. Zo’n laadstation kan je gewoon thuis laten installeren, je hebt dan de keuze om dit bijvoorbeeld aan de muur in de garage te doen, of echt een eigen laadpaal in de tuin. Het vermogen varieert van 3,7 kWh tot 7,4 kWh.
Elektrisch rijden het nieuwe alternatief
Elektrisch rijden is echt niet langer voorbestemd voor milieufreaks of alternatievelingen. Het is het nieuwe rijden, schoner en beter voor het milieu, maar ook het rijden van morgen. Er komt een moment dat het over en sluiten is voor fossiele brandstoffen. Het grootste tegenargument voor het rijden met een elektrische auto was vooral de actieradius. De Opel Ampera-e beschikt over een actieradius van 423 km en dat is in Nederland echt ruimschoots voldoende. Natuurlijk moeten lange ritten goed worden gepland en is het niet aan te raden om te ruw met de gaspedaal om te gaan. Dat is misschien vanwege de acceleratie leuk tijdens korte ritjes maar als je afstanden moet overbruggen zul je je verstand moeten gebruiken. Wie daartoe in staat is kan een hoop plezier beleven aan de Ampera-e.
Geen motorrijtuigenbelasting
Duidelijk is dat je met een elektrische auto je veel bewuster deelneemt aan het verkeer en dat is voor niemand slecht. In Nederland beloont de overheid je voorlopig nog als leaserijder als je kiest voor elektrisch rijden. Een ander voordeel dat we niet vaak horen, maar er wel degelijk is, is dat je in ieder geval nog tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen.
Elektrisch rijden is misschien voor velen nog iets van morgen maar wie weet zorgt deze Ampera-e er mede voor dat het allemaal wat sneller dichterbij komt.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Opel.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022