26.08.2019
Automotive

​Hoe Toyota is gestopt met het bouwen van saaie auto’s

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAutomotive

Het credo van Akio Toyoda, de topman bij het Japanse merk, is: “No more boring cars.” Het klinkt als een goede oneliner, maar het heeft voor een ware revolutie gezorgd bij Toyota. Ondermeer met behulp van een ontwerpstudio uit California.

Aangezien Tokio voor Toyota de stad is waar alles gebeurd, zou je misschien niet verwachten dat de nieuwe impulsen voor het automerk vanuit Amerika komen. Toch is het zo. Om van het saaie imago af te komen werken ingenieurs van Toyota onder andere samen met ontwerpers van Calty design (opgericht door Toyota) als onderdeel van de Toyota New Generation Architecture (TNGA). Het nieuwe TNGA platform zorgt voor een lager zwaartepunt en betere rijdynamiek.

<em>De 1978 Celica met het Calty team<\/em><em>.<\/em>
De 1978 Celica met het Calty team<\/em>.<\/em>

Calty Design Research

Met de oprichting van Calty Design Research in 1973 werd Toyota de eerste grote autofabrikant die ontwerpactiviteiten opzette in El Segundo, Californië. Fun fact: De naam “Calty” is een mash-up van de woorden Californië en Toyota.

Destijds waren de activiteiten van het Japanse merk vooral gericht op het ontdekken van de Amerikaanse markt en wat autokopers zochten. Grootste wapenfeit was de iconische 1978 Toyota Celica Liftback, die de ontwerpstudio uit Californië wereldwijd op de kaart zette.

toyota-ft-1.jpeg

Inmiddels heeft Calty Design verschillende studio’s in Amerika die verantwoordelijk zijn voor verschillende afzonderlijke elementen. Het hoofdkantoor in Californië richt zich vooral op ontwerp richtingen, innovatie, creativiteit en toekomstige concepten. Zo zijn zij verantwoordelijk voor de concepten: Toyota FT-1, Lexus LF-LC en Toyota FT-4X.

Maar men richt de pijlen ook op samenwerking met bedrijven in Silicon Valley, om zo de nieuwste technologieën en toekomstige trends toe te passen in de volgende generatie Toyota’s. Er is ook een aparte studio in Michigan die zich richt op productiemodellen voor de Amerikaanse markt zoals de: Tundra, Tacoma, Avalon en Sienna.

Meer smaak

Voor veel autoliefhebbers waren de vroegere modellen van het automerk qua design soms wat te saai, te veilig, te pragmatisch en te conservatief. Vandaar dat de uitspraak van Toyoda, “no more boring cars,” bij veel van de ontwerpers een vlam heeft doen ontbranden. Dat zorgt ervoor dat er nu meer smaken toegevoegd worden aan de nieuwe ontwerpen dan altijd maar voor vanille te kiezen. Iets dat nu dan ook heel goed terug te zien in ondermeer de Toyota C-HR, RAV4, GR Supra en ook de twaalfde generatie Toyota Corolla.

Share this post