Automotive04.11.2023

Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land


Het gaat goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. De autofabrikant is na Toyota en de Volkswagengroep inmiddels de onbetwiste nummer 3 in de wereld. Dat succes staat niet op zichzelf, want naast het eigen automerk van Hyundai zijn ook Kia en het luxemerk Genesis onderdeel van het autoconcern. Het icoon is de Hyundai Kona waarvan de elektrische versie een regelrechte hit is. En ook de opvallende Ioniq 5 is een doorslaand succes.

Beide auto’s zijn in grote mate verantwoordelijk voor het huidige succes. Zo gingen de verkoopcijfers van de volledig elektrische Kona door het dak en kent deze EV inmiddels als een opvolger waarvan opnieuw hoge verkoopcijfers worden verwacht gebaseerd op sterk verbeterde specificaties en een vernieuwd design. De Ioniq 5 was gelijk succesvol bij de introductie want zelden ontving een nieuwe auto zoveel onderscheidingen vanuit de autowereld en de media.

Design Awards

Vooral het design viel op want de Ioniq 5 won zo’n beetje alle denkbare design awards. Inmiddels is er ook een Ioniq 6, het tweede model van het merk Ioniq met opnieuw een opvallend (vooral aerodynamisch) design. De Ioniq 5 is geïnspireerd op een historisch model, het is de DNA van Hyundai, beter bekend als de Hyundai Pony.

Een auto die in 1974 voor het eerst te zien was op het autosalon van Turijn en was getekend door de Italiaan Giorgio Giugiaro. De motoren waren van Mitsubishi. Het duurde daarna nog wel 4 jaar voordat de Pony ook in Europa op de markt kwam. Het was de eerste kennismaking met een auto uit Korea waar we in Europa echt alles van vonden. Het zou ondenkbaar zijn geweest als je toen durfde te voorspellen dat het merk decennia later een van de wereldwijde marktleiders zou worden.

Hyundai Pony de DNA van het merk vertaald naar het heden in de Ioniq5
Hyundai Pony de DNA van het merk vertaald naar het heden in de Ioniq5
Hyundai more to come...
Hyundai more to come...

De opmars van Hyundai

Na een woelige historie tussen 1980 en 1996 met zelfs de serieuze dreiging van een faillissement begint Hyundai in 2010 aan zijn opmars en komt het merk van Hyundai en Kia voor het eerst voor in de top 5 van meest succesvolle automobielfabrikanten. Vanaf dat moment maken de auto’s gebruik van dezelfde technologie maar wel ieder met een eigen designtaal en behoren beide tot de top 10 van meest betrouwbare automerken.

Het gaat dus goed of zeg maar gerust heel goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. Een succes dat niet op zichzelf staat. Auto’s uit een land met een volledig eigen en hoogstaande cultuur. Een merk waarvan het succes nog lang niet ten einde is en waarin Seoul, de hoofdstad van het land een belangrijke rol speelt. Om dat te kunnen duiden gaan we tijdens ons bezoek aan Seoul samen met Diane Kloster en Simon Loasby, de twee gezichtsbepalende designers van Hyundai, te voet door de stad om te zien waar zij hun inspiratie vandaan halen. Als je kijkt naar de nog maar korte levenslijn van het merk moet er in het verleden iets zijn gebeurd zijn waardoor alles samen is gekomen.

Design fenomeen bij Hyundai, Diana Kloster
Design fenomeen bij Hyundai, Diana Kloster
Simon Loasby wilde alleen met ons op de foto in een Photobooth #whoissimon
Simon Loasby wilde alleen met ons op de foto in een Photobooth #whoissimon
Hyundai altijd aanwezig (Buchon Hanok)
Hyundai altijd aanwezig (Buchon Hanok)

Seoul een metropool om jaloers op te worden

Om iets meer van het merk, de designtaal, de filosofie en het succes van Hyundai te begrijpen moet je eerst kennismaken met de cultuur van Zuid-Korea. Het beste kun je dat in vogelvlucht doen in het Seoul Museum of Craft Art, ook wel de ‘Soul of Seoul’ genoemd. Hier maak je een reis door de tijd en is het een lange optelsom van heden en verleden. Het is het verhaal over een land wat pas ontstaat na 1945. Wat direct opvalt is de liefde voor de natuur, het evenwicht in leven en de grote aandacht voor klassieke ambachten. Het is een cultuur die ver verwijderd is van wat wij de westerse cultuur noemen.

Natuurlijk kennen wij het begrip vakmanschap al is dit hier totaal anders vertaald. In Korea is vrijwel alles gebaseerd op de natuur. Ieder voorwerp moet in evenwicht zijn met zijn of haar omgeving. Het is niet iets wat je kunt vastpakken maar wat je wel gaat ervaren als je het land en de stad bezoekt.

Het museum ligt op een plekje waar meer kunst te vinden is. O.a. het Museum of Modern and Contemporary Art en de historische wijk van het Bukchon Hanok Village en de culturele wijk Insadong. De straten zijn een optelsom van hedendaagse en authentieke architectuur. Het is ook wat Hyundai ons wil duidelijk maken. Het draait vooral om de harmonie der dingen die je terugziet in de productie van hun hedendaagse modellen. Computer design doordrenkt mat AI en afgewerkt volgens eeuwenoude normen. Welkom in Seoul, de stad van Hyundai.

Welkomst boodschap in het Seoul Museum of Craft Art<a jsname=\
Welkomst boodschap in het Seoul Museum of Craft Art
Street Art of is het een ultieme manier van Street advertising..
Street Art of is het een ultieme manier van Street advertising..

Een Kia Picanto staat hier op de stoep in de vorm van een e-step.

Het respect dat de mensen hier voor elkaar hebben zou wat mij betreft een blauwdruk mogen zijn voor de rest van de wereld. De Koreaanse cultuur is onvergelijkbaar. Hier eet en leeft men zoveel gezonder. Overwicht is zeldzaam, het onderling respect is verademend, hier lopen heden en verleden in elkaar over en staan de immer drukbezochte tempels verscholen tussen torenhoge wolkenkrabbers. De stad Seoul is schoon, prullenbakken vind je er niet, en er rijden in deze metropool, met 25 miljoen mensen, vrijwel alleen maar luxe auto’s voornamelijk van de huismerken.

BMW en Mercedes lijken hier nog een beetje kans te maken maar moeten zwaar concurreren met exclusieve modellen van Hyundai en Kia, die bij ons niet eens op de prijslijst voorkomen. Ze zijn te groot en te duur voor de westerse wereld. Vreemd om dat eigenlijk te moeten vaststellen. Een Kia Picanto staat hier op de stoep in de vorm van een e-step, kleine auto’s bestaan hier niet.

Een Picanto is hier een e-Step want alles hierna heeft 4 wielen in is groot
Een Picanto is hier een e-Step want alles hierna heeft 4 wielen in is groot
Naast Hyundai vindt je ook andere merken, altijd groot en soms ook met prachtige modellen
Naast Hyundai vindt je ook andere merken, altijd groot en soms ook met prachtige modellen

Alles dat bij ons ondenkbaar is, lijkt hier normaal

Geparkeerde auto’s kom je hier ook niet of nauwelijks tegen. Net zo bijzonder is het ontbreken van laadpalen, en dat terwijl een groot deel van de stad geruisloos en dus elektrisch de hoek komt omrijden. Auto’s stoppen voor voetgangers zonder te claxonneren. De laadpalen vind je terug in een indrukwekkend verborgen park van ondergrondse garages. Je moet ze uiteindelijk toch ergens laten. Bij oversteekplaatsen staan grote parasols om je te beschermen tegen de zon. Een klein deel van de bevolking draagt mondkapjes, in de gedachte dat je niet iemand anders mag aansteken. Al zullen ook hier de westerse wokkies er ongetwijfeld een aan andere draai aangeven.

Mode en design zie je terug op straat. In Gangnam is iedereen rijk tot twee straten achter de brede boulevards. Fashion is hier veel meer een onderdeel van je leven. Grote modemerken verspreiden zich over de stad met exclusieve pop-up stores, die drie weken later weer verdwenen zijn. Vooral de jeugd is duidelijk met fashion en lifestyle bezig. Met eigen kledingstijlen, deels geïnspireerd op de K-Pop cultuur. Op de luchthaven staan meisjes met brieven, krukjes en ladders klaar om een van de vele idolen die over 12 uur op reis gaat uit te zwaaien. Jonge fashionistas van geschat tussen 12 tot 16 jaar die er zo modisch mogelijk uitzien.

Als je langs ze loopt buigen sommigen omdat ze dat zo geleerd is. Voor ons voelt het vreemd en onwennig, voor de Koreaanse jeugd een vanzelfsprekendheid. Criminaliteit komt hier ook nauwelijks voor. In een restaurant kun je je smartphone gewoon op tafel laten liggen. Alles dat bij ons ondenkbaar is, lijkt hier heel normaal. De cultuur hier is een optelsom van andere waarden en heeft onlosmakelijk te maken met het succes van Koreaanse merken. Dat Hyundai en een merk als Samsung beiden zo succesvol zijn is geen toeval. Made in Korea, met dank aan Seoul.

Gang Nam Style voor wie geld heeft
Gang Nam Style voor wie geld heeft
Twee straten verder een Foodtruck op twee wielen (look twice)
Twee straten verder een Foodtruck op twee wielen (look twice)
Pop-up Store van Dior omdat het kan (in Seoul)
Pop-up Store van Dior omdat het kan (in Seoul)
En een UDO, een unidentified driving object duidelijk niet van Hyundai
En een UDO, een unidentified driving object duidelijk niet van Hyundai
Internet in Seoul, op deze manier bij ons ondenkbaar maar hier heel normaal
Internet in Seoul, op deze manier bij ons ondenkbaar maar hier heel normaal
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Hyundai

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

Tijdens ‘Heat Tech Day’ in Seoul, Zuid-Korea, hebben Hyundai en Kia een drietal nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken.

Automotive02.09.2024

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

om comfort en efficiency te verhogen
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

Hyundai Motor heeft 'Timeless Seoul' gelanceerd op Zepeto, een wereldwijd populair 3D-avatar-gebaseerd social netwerkplatform. Hier worden gebruikers teruggevoerd naar de jaren '70 en '80 in Zuid-Korea. Timeless Seoul is...

Tech in Asia07.03.2024

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Iedere wintersporter kan het beamen, sneeuwkettingen onder je banden leggen bij nat en koud weer, is doffe ellende. Hoe handig je ook bent, het blijft een gedoe. Nu kom je gelukkig tegenwoordig goed weg met winterbanden,...

Automotive11.12.2023

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

Amazon gaat auto’s online verkopen en het start met Hyundai. Straks kun je op het winkelplatform dus niet alleen boeken en gekke feestversiering aanschaffen, maar ook je nieuwe bolide. In eerste instantie zijn dat alle...

Automotive17.11.2023

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai heeft het startschot gegeven voor de bouw van een ultramoderne fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan, Zuid-Korea. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op het voormalige testcomplex van Hyundai in U...

Tech in Asia14.11.2023

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia...

Automotive06.11.2023

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. H...

Tech in Asia05.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go