Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Velen hadden de hoop al opgegeven, na de productieproblemen van de Model 3, vage tweets met vervelende consequenties en de vele, vele zijpaadjes waar CEO Elon Musk zich op begaf. Het is echter toch gebeurd, want Tesla kondigde aan dat er in het derde kwartaal van dit jaar zo’n 312 miljoen dollar winst is behaald. Dat heeft alles te maken met diezelfde Model 3, die langzaam begint te lijken op wat er tijdens de lancering over is beloofd, zowel qua productieaantallen als prijs voor kopers.
De marge op de Model 3 is een gezonde 20 procent, zo blijkt, en nu dat de productieaantallen van 5000 per week gehaald worden levert dat een hoop geld op. Dat wil niet zeggen dat Tesla de productiehel definitief achter zich heeft gelaten.
Nieuwe uitdagingen voor Tesla
Het bedrijf waarschuwde bij het goede nieuws ook al voor nieuwe uitdagingen die de winst in de weg staan. Daar hoort bij dat er nog veel grondstoffen en onderdelen weggegooid moeten worden bij het maken van de Model 3 (de ‘scrap rate’ zoals dat heet). Die zat een tijdje geleden nog op een bizar hoge 40 procent. Dat zet de milieuvriendelijkheid van een elektrische auto natuurlijk ook onder spanning, dus daar moet iets aan gedaan worden.
Daarnaast worden er ook nieuwe problemen gecreëerd door de verhoogde productie, vooral aan de logistieke kant. Als je ineens zoveel duizend auto’s per week kunt maken en dat ook doet moeten die allemaal getest en verscheept worden natuurlijk. Ook is Tesla bezig met een ander project dat wat cash gaat vergen: een nieuwe Gigafactory in Shanghai, die 2 miljard dollar gaat kosten en en uiteindelijk ook 250.000 voertuigen per jaar moet gaan produceren. Het is kostbaar om succesvol te zijn, dus is er ook nieuw kapitaal aangetrokken om dat allemaal te financieren: 731 miljoen dollar, om precies te zijn. Op zich allemaal positief nieuws dus voor Tesla. Als ze deze koers nu gewoon even kunnen vasthouden en Musk ook gewoon eens even zijn bakkes houdt zou het nog best eens kunnen goed komen met Tesla.
[Afbeeldingen © Tesla]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024