Hoog bovenin het luxesegment komen we de auto’s tegen waar we kramp van in de nek krijgen als er eentje voorbij komt gereden. Het zijn de auto’s waar de designers slapeloze nachten van hebben gehad, met ongekende luxe en rijcomfort, veelal voorzien van zwaardere benzine- en dieselmotoren met een overdosis aan vermogen die menige sportwagen het nakijken geeft.
Daar hoog bovenin in dat exclusieve segment komen we de nieuwe BMW 6 Serie tegen. Voor de nieuwe modellen heeft BMW de lat weer een stukje hoger weten te leggen want je kunt er niet om heen, deze nieuwe BMW 6 Serie is zoals de kop al verraad inderdaad beestachtig mooi.
Met een vernieuwd design, een innovatieve uitrusting zoals je deze mag verwachten in 2015, serie van zescilinders en een brute V8 kan BMW met die paar concurrenten, eveneens van Duitse makelij, moeiteloos de strijd aan. Dit is topklasse pur sang en waar iedere autoliefhebber warm van wordt. Je kunt je zelfs afvragen of deze 6 Serie geen categorie op zich zelf is en de wagens alleen onderling concurreren.
De vernieuwde vormgeving vindt je terug in de grill van de BMW 6 Serie, net zoals de onderkant van de voor- en achterbumper is gewijzigd waardoor de ‘nieuwe zes’ er nog wat robuuster uit is gaan zien. Aan de achterzijde zijn de uitlaateindstukken 10 mm verbreed. De iets meer agressief ogende LED-koplampen maken het vernieuwde uiterlijk verder af. De BMW 6 Serie heeft ook nieuwe exclusieve lakkleuren gekregen. Wie hem nog wat extra uitstraling wil geven moet zeker kiezen voor de 20-inch joekels die eigenlijk standaard onder deze 6-serie zouden moeten liggen. Ze maken de auto exact zoals je wil en dan moet je dus niet gaan zeuren over de prijs. Je wilt niet voor niets in een BMW 6 worden gezien en dan moet je er ook iets voor over hebben.
BMW biedt je ook de mogelijkheid om jouw 6-serie te individualiseren met een overdosis aan keuzes waaronder natuurlijk lederen bekleding in meerdere kleuren bijna als basis. Tijdens ons avonddiner had BMW een mat gebrand oranje versie als voorbeeld naar binnen gereden met een zwart dak en een ongekend uitrustingsniveau. De wagens zijn te pimpen zoals jij dat wilt mits de veiligheid maar blijft gewaarborgd.
Om het allemaal een beetje inzichtelijk te maken kun je ook kiezen voor een vast uitrustingspakket wat is gericht op sportiviteit of juist op maximale luxe. De liefhebbers uit de eerste categorie zullen ongetwijfeld een M Sport Package in hun karretje bij de kassa leggen. Het hoort bij deze categorie van auto’s en het plafond van luxe en uitrusting heeft zeker z’n prijs.
Maar waar het echt om gaat zijn natuurlijk de ongekende prestaties van deze uitzonderlijke auto’s. BMW maakt gebruik van een Twinpower Turbo techniek die moet zorgen voor een gunstig brandstofverbruik. Dat dit verbruik hoger licht dan bij een een zuinige C-klasse moeten we denk ik maar niet uitleggen. Met 450 Pk onder de motorkap en een sprint van 4,5 seconden naar de 100 km/u gelden andere verbruikscijfers. Als liefhebber van vierwielaangedreven auto’s maakt BMW je het makkelijk want alle modellen kunnen worden uitgerust met BMW xDrive voor nog meer fun en veiligheid als de wegen natter en gladder worden. Dat gaat niet ten koste van de snelheid want de 650i xDrive Gran Coupé doet zijn spintje naar de 100 nog net 1/10 van een seconde sneller en dat maakt volgens de Max Verstappens onder ons heel veel uit.
Bij snelle auto’s hoort ook herrie, sorry maar het is niet anders. Dat is tegenwoordig wel een dingetje want welk geluid is puur, wordt alleen versterkt (als je dit wilt) of is bedacht door een programmeur van
Gran Turismo. Bij BMW doen ze daar niet moeilijk over. Bij onze auto van jaar, de BMW i8, kun je in fluistermode rijden terwijl je binnen denkt in een racemonster te zitten. Bij de nieuwe 6 Serie zorgt het nieuwe sportuitlaatsysteem met een elektrisch bedienbare klep dat het uitlaatgeluid kan worden verstrekt. Die techno-adrenaline zorgt voor nog meer dynamisch geluid en als je kiest voor standje SPORT of SPORT+ krijg je ook meer dynamics in je gas – en stuurreactie.
Rijden is eigenlijk een groot feest en zeker als BMW zo aardig is om ons mee te nemen naar de bochtige kustwegen in Portugal die we inmiddels maar al te goed kennen. De bewoners moeten er inmiddels aan gewend zijn want het prachtige uitlaatgeluid brult door de smalle straatjes ook als de snelheid omlaag gaat.
Deze auto’s liggen als een blok op de weg, de hele discussie over onderstuur en overstuur is eigenlijk overbodig. De ESP en de software doen wat ze bij een auto in deze categorie moeten doen. Jouw maximaal rijplezier bieden ongeacht de snelheid en moeilijkheidsfactor van de prachtige bochten die door de natuur lijken te zijn geschapen. Deze BMW 6 is echt een genot om in te rijden en maakt zijn faam op alle fronten waar. Dit luxesegment is eigenlijk een soort van buitencategorie met maar een paar automerken die aan de hoge kwaliteit kunnen voldoen.
Het is rijden zoals autorijden bedoeld moet zijn en dat merk je vooral als je naar de cruise-mode gaat en geniet van het prachtige landschap, de wegen en jouw 6 Serie. Natuurlijk kun je deze auto zo hard insturen als je maar wilt maar 95% van de kopers zullen die grappen en grollen waar wij nu eenmaal van houden nooit uitvoeren in het normale verkeer. En dit is maar goed ook. BMW levert met deze 6 Serie een supercar de bovenkant van de markt met echt een overdosis aan vermogen. En zo’n ongekende krachtbron moet je eerst leren begrijpen en leren besturen.
De nieuwe BMW 6 Serie is inmiddels al te bestellen en staat in de showroom. Wie een proefritje gaat maken moet op de snelweg goed de berm in de gaten houden. Het echte rijplezier ga je toch pas ervaren als kromming in de weg komt. Beestachtig dus.