Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Google’s Waymo werd tot nu toe hoog gehouden als een voorbeeld van hoe goed het met de zelfrijdende autotechnieken gaat. Maar nu blijkt uit informatie die The Information van anonieme medewerkers van het bedrijf heeft gekregen dat er achter de schermen heel veel problemen zijn.
Vooral niet linksaf slaan
Voorop staat daarbij de technologie achter de auto’s. De Chrysler Pacifica’s waar Waymo mee rijdt hebben bijvoorbeeld moeite met het nemen van bochten, om maar iets heel basaals te noemen. Vooral links afslaan is een probleem, want de voertuigen lijken maar niet goed te kunnen zien wat er aan die kant gebeurt.
Dat is gevaarlijk, want volgens de berichten slaan de auto’s ook wel eens linksaf als dat eigenlijk helemaal niet kan. Invoegen op de snelweg is voor de gefrustreerde chauffeurs die meerijden vaak billen knijpen, want de auto’s doen dat ook als er eigenlijk maar héél weinig ruimte voor is. De problemen blijven niet beperkt tot de linkerkant, trouwens: ook rechts afslaan levert problemen op. Voorrangsregels in het algemeen zijn een crime en dat betekent dat de chauffeurs vrij vaak de controle over moeten nemen.
Te correct voor de realiteit
Daarnaast zijn er bepaalde andere situaties waar de auto’s niet mee kunnen omgaan. Verkeerslichten die de flow van het verkeer naar de snelweg toe beperken zijn blijkbaar een raadsel voor de zelfrijdende auto’s. Dat heeft er ook mee te maken dat de auto’s extreem gecontroleerd rijgedrag vertonen en zich dus 100 procent aan alle geldende verkeersregels houden. Dat probleem steekt ook de kop op bij stopborden, want de auto’s wachten braaf de verplichte 3 seconden, of dat nu nodig is of niet.
De auto’s rijden voornamelijk in Phoenix, Arizona rond, deels omdat het daar vrij rustig op de weg is. Het grootste gedeelte van de zelfrijdende auto’s heeft nog een menselijke oppas, maar er zijn ook al restricties ingebouwd. Zo mag een auto niet naar links afslaan als de maximum snelheid op de weg waar de auto heen wil boven een bepaald niveau zit.
“Alle mensen verbieden auto te rijden”
Het schiet dus nog veel minder goed op dan de zelfrijdende auto-bedrijven ons willen doen geloven. Volgens insiders zijn de vorderingen tot nu toe ‘nog niet ver voorbij de startlijn’ en gaat het vooral om hele kleine stapjes die gemaakt worden. Dat betekent dat de droom van zelfrijdende auto’s best nog een tijdje in onze hoofden zal moeten blijven. De beste manier om het proces te versnellen? Alle menselijke bestuurders verbieden om nog te rijden, zo zeggen de techneuten van Waymo. Maar ja, dat is ook geen optie. Nog even wachten dus.
[Afbeeldingen © Waymo]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024