Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In 2023 komt een einde aan de levenscyclus van een van de meest iconische racebolides: de Ford GT 40. De Amerikaanse autofabrikant zet nog één keer een nieuw GT 40 model in de showrooms. Uiteraard speelt de EV-transitie die ook bij Ford in volle gang is, een grote rol bij het uiteindelijk verdwijnen van racemonsters met 6, 8 of 12 cilinder brandstofmotoren. Jammer, maar het is niet anders. Gelukkig kunnen we nog even genieten van de nieuwste, en dus laatste, benzine slurpende GT Mk IV.
67 GT’s van minimaal 1,7 miljoen
De 2023 Ford GT Mk IV wordt uiteraard geen massaproductie model. Ter ere nan het origineel, die in 1967 als tweede Ford GT Le Mans won, worden er maar 67 – met de hand – van gebouwd. Die krijgen allemaal een twin-turbo Ford EcoBoost krachtbron met meer dan 800 pk vermogen onder de kap. Uiteraard gefinetuned met een race spec versnellingsbak en langere wielbasis. Het bodywork is volledig van carbon.
Mocht je er een willen hebben, dan moet je rekening houden dat je daarvoor minimaal 1,7 miljoen dollar mag neertellen. Het goede nieuws is wel dat de eerste exemplaren nog voor de zomer van 2023 afgeleverd zullen worden.
“De originele GT Mk IV was ontworpen voor maximale prestaties op het circuit, en de nieuwe Ford GT Mk IV doet dat op dezelfde manier. Met een nog hoger niveau van motorsporttechniek en -prestaties, plus een volledig nieuwe carbon carrosserie die functioneel en opvallend is, is de Mk IV het ultieme afscheid van de derde generatie supercar”, aldus Mark Rushbrook, global director van Ford Performance Motorsports.
Resultaat van een ruzie met Ferrari
Het Ford GT-project startte ooit als exponent van de jarenlange strijd tussen Amerikaanse en Europese autofabrikanten om de beste en meest succesvolle raceauto te bouwen. Die strijd werd tussen Ford en Ferrari persoonlijk nadat onderhandelingen over en overname van Ferrari door Ford, begin jaren zestig, toen Henry Ford en Enzo Ferrari zelf aan tafel zaten, stukgelopen waren.
Boze tongen, en insiders, beweren dat Ferrari nooit van plan geweest zou zijn om het merk aan Ford te verkopen, maar dat het een truc van Enzo was om zo de Italiaanse overheid te verleiden zijn noodlijdende autofabriek te ondersteunen. Dat werkte, maar niet zonder gevolgen.
Henry Ford was na de stukgelopen onderhandelingen namelijk zo kwaad dat hij besloot om Ferrari op haar ‘eigen grond’ te gaan verslaan. Nou ja, in Frankrijk dan, op Le Mans, waar Ferrari in de jaren zestig schier onverslaanbaar was. Uiteindelijk lukte het Ford vanaf 1966 vier jaar op rij Ferrari te verslaan. Ford deed dat dus met de iconische GT 40. Het laatste jubileummodel waarvan er volgend jaar dus 67 gebouwd worden, is de Mk IV, die in 1967 op Le Mans zegevierde.
Foto’s: Ford
Verder lezen over Ford
Automotive07.11.2024
Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023