De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een van de eerste productie bolides met een turbo-boxermotor en meer dan 200 PK. Toen ging het model nog als Impreza GTT door het leven. Uiteindelijk werd dat (vanaf 2001) de Impreza WRX STi.
Het is nu precies dat model, de WRX STi, dat deze week door Subaru ten grave gedragen wordt. Dat wil zeggen, de Japanse autofabrikant heeft besloten te stoppen met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor voor haar productiemodel racemonster. In Nederland is de Impreza WRX STi sinds 2019 al uit de showrooms verdwenen. Of het besluit van Subaru ook betekent dat we nooit meer een nieuwe uitvoering van de Impreza zullen zien? Dat zal de toekomst moeten leren. De Japanse fabrikant heeft in ieder geval het besluit genomen dat het gaat onderzoeken of de Impreza een elektrische opvolger gaat krijgen.
In een statement zegt Subaru: “Terwijl de automarkt steeds meer richting elektrificatie gaat, richt Subaru zich op hoe onze toekomstige sport- en prestatieauto’s moeten evolueren om te voldoen aan de behoeften van de veranderende markt en de voorschriften en vereisten voor broeikasgassen (BKG), emissievrije voertuigen (ZEV), en Corporate Average Fuel Economy (CAFÉ). Als onderdeel van die inspanning onderzoekt Subaru Corporation de mogelijkheden voor de volgende generatie Subaru WRX STI, inclusief elektrificatie. In de tussentijd zal er geen nieuwe generatie verbrandingsmotor WRX STI worden geproduceerd op basis van het nieuwe WRX-platform.”
De afgelopen decennia hebben auto’s natuurlijk een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Toch hoor je vaak dat modellen uit hetzelfde tijdperk steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat had, en heeft, meestal alles te maken met de komst van een nieuw model dat ineens heel erg succesvol bleek te zijn. Dat succes leidt er vervolgens toe dat veel, zo niet alle, concurrenten met een vergelijkbaar model op de proppen komen.
Relatief recente voorbeelden hiervan zijn de Volkswagen Golf die in 1974 het tijdperk van de hatchback inluidde. De Renault Megane Scenic (1996) deed dat voor de zogenoemde MPV of ‘minivan’. Een vergelijkbare trend werd in gang getrokken door de eerste Golf GTI (1975). In de jaren die volgden introduceerden concurrenten als Opel (Kadett GSI), Ford (Fiesta XR2) en Peugeot (205 GTI) allemaal hun eigen ‘hot hatch’.
De komst van de EV heeft ook een aantal nieuwe spelers, waarvan Tesla natuurlijk de bekendste en meest succesvolle is, naar de automarkt gelokt. Die zijn er echter nog niet in geslaagd met hun designs en modellen een vergelijkbare trend te zetten. Kwestie van tijd, denk ik.