Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een van de eerste productie bolides met een turbo-boxermotor en meer dan 200 PK. Toen ging het model nog als Impreza GTT door het leven. Uiteindelijk werd dat (vanaf 2001) de Impreza WRX STi.
R.I.P. Subaru Impreza WRX STi
Het is nu precies dat model, de WRX STi, dat deze week door Subaru ten grave gedragen wordt. Dat wil zeggen, de Japanse autofabrikant heeft besloten te stoppen met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor voor haar productiemodel racemonster. In Nederland is de Impreza WRX STi sinds 2019 al uit de showrooms verdwenen. Of het besluit van Subaru ook betekent dat we nooit meer een nieuwe uitvoering van de Impreza zullen zien? Dat zal de toekomst moeten leren. De Japanse fabrikant heeft in ieder geval het besluit genomen dat het gaat onderzoeken of de Impreza een elektrische opvolger gaat krijgen.
In een statement zegt Subaru: “Terwijl de automarkt steeds meer richting elektrificatie gaat, richt Subaru zich op hoe onze toekomstige sport- en prestatieauto’s moeten evolueren om te voldoen aan de behoeften van de veranderende markt en de voorschriften en vereisten voor broeikasgassen (BKG), emissievrije voertuigen (ZEV), en Corporate Average Fuel Economy (CAFÉ). Als onderdeel van die inspanning onderzoekt Subaru Corporation de mogelijkheden voor de volgende generatie Subaru WRX STI, inclusief elektrificatie. In de tussentijd zal er geen nieuwe generatie verbrandingsmotor WRX STI worden geproduceerd op basis van het nieuwe WRX-platform.”
Trendsettende automodellen
De afgelopen decennia hebben auto’s natuurlijk een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Toch hoor je vaak dat modellen uit hetzelfde tijdperk steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat had, en heeft, meestal alles te maken met de komst van een nieuw model dat ineens heel erg succesvol bleek te zijn. Dat succes leidt er vervolgens toe dat veel, zo niet alle, concurrenten met een vergelijkbaar model op de proppen komen.
Relatief recente voorbeelden hiervan zijn de Volkswagen Golf die in 1974 het tijdperk van de hatchback inluidde. De Renault Megane Scenic (1996) deed dat voor de zogenoemde MPV of ‘minivan’. Een vergelijkbare trend werd in gang getrokken door de eerste Golf GTI (1975). In de jaren die volgden introduceerden concurrenten als Opel (Kadett GSI), Ford (Fiesta XR2) en Peugeot (205 GTI) allemaal hun eigen ‘hot hatch’.
De komst van de EV heeft ook een aantal nieuwe spelers, waarvan Tesla natuurlijk de bekendste en meest succesvolle is, naar de automarkt gelokt. Die zijn er echter nog niet in geslaagd met hun designs en modellen een vergelijkbare trend te zetten. Kwestie van tijd, denk ik.
Verder lezen over Auto
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Verder lezen over Trends
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023