Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben. In de Verenigde Staten alleen al moeten honderdduizenden auto’s maar de garage. Het gaat om de bolides van BMW en Stellantis, dus Alfa Romeo, Jeep en Fiat.
Takata-airbags
De Takata-airbags zijn berucht. Ze zorgen voor de grootste recall van auto’s in de historie van auto’s. Alleen bij BMW gaat het al om 394.029 bolides, en dat is nog bovenop een eerdere recall van de airbags. Het probleem bij Stellantis heeft niet zozeer met de airbag te maken, maar wel met de sensor in de gordel die de airbag weer triggert.
Nu moet er wel een kleine kanttekening worden geplaatst, want er moeten weliswaar veel auto’s terug: het betekent niet dat die auto’s allemaal onveilig zijn. Het moet echter wel gecheckt worden of dat niet het geval is. BMW schat in dat het 1 procent van de auto’s in de recall is die een potentieel gevaarlijke airbag in het stuur hebben. Sterker nog: het is voor veel auto’s vooral een check om te zien of mensen het stuur uit de fabriek hebben vervangen voor een Sport of M-Sport-stuur waar een PSDI-5 inzit.
Het probleem met die PSDI-5, wat het opblaassysteem is van de airbag, dat is dat er geen droogmiddel in is gestopt. Zonder dit middel is de kans dat het ammoniumnitraat-drijfgas van de airbag vocht opneemt aanwezig. Dit resulteert al snel in een verslechterde werking van de airbag. Dat klinkt niet zo serieus, maar het betekent dat er metaalsplinters op mensen kunnen komen. Heel ernstig, want de airbag is er juist om je redden.
Dat is ook al gebeurd: 24 mensen maar liefst kwamen in de Verenigde Staten om door een defecte Takata airbag. Er zijn hierdoor al 42 miljoen (!) auto’s teruggeroepen. Als BMW een auto terugkrijgt en ontdekt dat het om een Takata-opblaassysteem gaat, dan wordt er een nieuwe airbag ingezet.
What you need to know about the terrifying Takata Airbag recall http://t.co/hKg9CJ5L1a pic.twitter.com/6Ou9Tyd0RI
— WIRED (@WIRED) October 28, 2014
Gevaar op de weg
Bij Stellantis zien we een ander probleem dat wat meer indirect met de airbag te maken heeft. In verschillende in Italië geproduceerde Alfa Romeo’s (Giulia, Stelvio), Fiat 500’s en Jeep Renegades is er een probleem met de zogeheten Hall-effectsensor. Die checkt hoe de gordel die vastzit zich gedraagt. Echter is de sensor in sommige gevallen defect, waardoor de vaak levensreddende airbag niet wordt getriggerd. Het heeft te maken met de draden aan de sensor en die zullen dealers direct op de juiste manier solderen.
In hoeverre er ook auto’s in Europa moeten worden teruggeroepen, dat is onbekend, maar het is de moeite waard om je mail in de gaten te houden als je eigenaar bent van een auto van een van deze merken.
Verder lezen over Alfa Romeo
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano krijgt een nieuwe naam en heet nu Alfa Romeo Junior
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive13.02.2024
Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV
Automotive23.11.2023
Dit is de speciale Tributo Italiano serie van Alfa Romeo
Automotive31.08.2023
Nieuwe Alfa Romeo Stradale is een eerbetoon aan zijn voorganger
Automotive09.04.2023
Alfa Romeo Giulia en Stelvio twee Italiaanse iconen – The Last of Us
La Meccanica delle EmozioniVerder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive15.06.2023
BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn
Entertainment02.05.2023
Bundesliga kijken op het scherm in je BMW
Automotive02.05.2023
10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.06.2023
Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen
Verder lezen over Jeep
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive26.01.2024
Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering
Automotive13.01.2023
Jeep Avenger wint met overmacht verkiezing Auto van het Jaar 2023
Automotive19.10.2022
Nieuwe Jeep Avenger kan zomaar een groot succes worden
Automotive08.09.2022
De nieuwe Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S, allen volledig elektrisch
Automotive02.03.2022
Jeep toont eerste kiekjes van een volledig elektrische… Jeep
DC Business19.08.2021