Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Hyundai en Kia roepen in de Verenigde Staten samen 3,37 miljoen voertuigen terug vanwege het risico op motorbranden. Die kan ontstaan door een kortsluiting die veroorzaakt wordt door lekken in het remvloeistofsysteem. Eigenaren van de betreffende auto’s moeten, totdat de benodigde reparaties uitgevoerd zijn, hun bolides even niet meer in de buurt van gebouwen of binnen, in (parkeer)garages, parkeren.
Tientallen incidenten sinds 2017
Het probleem speelt al een jaar of zes. Dat is tenminste af te leiden uit de verklaring van Hyundai dat het sinds 2017 in totaal 21 meldingen van autobranden, plus 21 andere thermische incidenten, heeft die verband houden met de terugroepactie. Bij Kia gaat het om een tiental incidenten, zo meldt Reuters. Of de problemen ook kunnen voorkomen bij Europese modellen van Hyundai en Kia, is niet bekend. We hebben geprobeerd contact te krijgen met het merk, maar er werd (nog) niet opgenomen.
De hydraulische elektronische regeleenheid (HECU) in de voertuigen kan een elektrische kortsluiting veroorzaken als gevolg van lekkage van remvloeistof. Door die kortsluiting kan brand in de motorruimte ontstaan. Dat kan zowel gebeuren tijdens het rijden of als de auto geparkeerd staat, aldus de autofabrikant.
3,37 miljoen Hyundai’s en Kia’s moeten gerepareerd worden
Hyundai roept 1,64 miljoen Elantra-, Genesis Coupe-, Sonata Hybrid-, Accent-, Azera-, Veloster-, Santa Fe-, Equus-, Veracruz-, Tucson-, Tucson Fuel Cell- en Santa Fe Sport-voertuigen terug van de modeljaren 2011 tot en met 2015.
De terugroepactie van Kia in de VS betreft 1,73 miljoen Borrego-, Cadenza-, Forte-, Sportage-, K900-, Optima-, Soul Rio-, Sorento- en Rondo-voertuigen. De terugroepactie beslaat verschillende modeljaren voor elk voertuig van 2010 tot en met 2017, volgens een aanvraag bij NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Hyundai heeft inmiddels een oplossing voor het probleem gevonden en gaat eigenaren van de betreffende auto’s binnenkort informeren dat ze met hun auto naar een dealer moeten om de zekering van de ABS-module te vervangen. Kia werkt nog aan een oplossing van het probleem.
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024