Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De automotive-wereld is geschrokken: robotaxibedrijf Cruise stopt ermee. General Motors trekt de stekker uit het project en biedt het geen geld meer. GM houdt zijn afdeling autonoom rijden wel, maar verschuift de focus naar persoonlijke bolides in plaats van autonome taxi’s.
Robotaxi’s van Cruise
Uiteindelijk werd Cruise toch te duur voor GM. Het heeft gigantische investeringen gedaan, maar het is te lang verlieslijdend om ermee door te kunnen gaan. In 2023 alleen al verloor het bedrijf 3,48 miljard dollar en de weg naar winst was simpelweg te lang om er nog mee door te gaan, stelt GM. Ook verwijst het naar de markt van robotaxi’s als geheel, namelijk dat daar erg veel concurrentie is. Nu heb je inderdaad Waymo, maar verder is er redelijk rustig als het om de grote jongen gaat. Misschien is het zich toch erg bewust van de dreiging die Elon Musk heet, met zijn CyberCab.
GM is niet de enige die in Cruise heeft geinvesteerd: het is echter wel voor 90 procent van GM. GM kocht het in 2016 en zou sindsdien al 10 miljard euro hebben geïnvesteerd. GM wil echter benadrukken dat het bedrijf robotaxi’s niet als kernbusiness heeft en het daar dus de focus heeft. En nu ziet het blijkbaar meer brood in het aanbieden van zelfrijdende auto’s aan mensen, omdat die dan in een keer een hele auto kopen, dan in taxi’s die wel heel veel ritjes moeten doen willen ze geld binnenharken.
Zelfrijdende auto’s kosten veel tijd
Wel lijkt het er sterk op dat dat project al flink veel vertraging heeft opgelopen. Het was namelijk het plan om dat rond 2025/2026 voor elkaar te hebben en zover lijkt het bedrijf nog niet te zijn. De oprichter van Cruise is enorm teleurgesteld. Hij noemt GM een stel dombo’s en verder wil hij er niets over kwijt. Het moet enorm pijnlijk voor hem zijn, en voor andere mensen van Cruise, want niet alleen hebben die jarenlang werk gestoken in de dienst, er hangt ze ook nog ontslag boven het hoofd.
Ondertussen blijkt dat het voor andere bedrijven ook problematisch is dat GM met Cruise stopt. Het is niet goed voor het vertrouwen in autonome taxi’s in het algemeen. Dat viel ook wel op, want de aandelen van Uber en Lyft daalden direct. Ook is het niet iets waar Microsoft heel blij mee zal zijn: het zou 800 miljoen dollar verliezen door deze actie, want het is een van de investeerders in Cruise en de auto’s gebruikten ook Microsoft Azure.
Hier is waarschijnlijk nog niet het laatste over gezegd, maar mocht je dus een keer in een Cruise hebben gecruised, dan is dat een vrij unieke ervaring geweest die waarschijnlijk niet snel terugkomt. Tegelijkertijd wordt er volop gehoopt dat Cruise op de een of andere manier toch een soort doorstart kan maken. De auto’s zijn er, de technologie is er, dus het zou zonde zijn als het echt voorbij is. Tegelijkertijd kun je je afvragen hoe realistisch het is: als het een groot bedrijf als GM al niet lukt…
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024