Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele weken geleden was het nog maar de vraag of Lightyear, de Nederlandse fabrikant van ‘zonneauto’s’ een doorstart kon maken. Na het toch wel verrassende faillissement werd weliswaar vrij snel al 8 miljoen euro opgehaald voor die doorstart, maar de curator had er toen nog een hard hoofd in. De financiële chaos bleek namelijk veel groter dan verwacht. Vandaag maakt diezelfde curator bekend dat hij zijn goedkeuring gegeven heeft. Dat betekent dus dat Lightyear gered is. Het bedrijf kan nu verder met de ontwikkeling van met name de Lightyear 2. Dat moet een betaalbare elektrische bolide met een door zonnecelllen bedekte carrosserie.
Nieuw bedrijf: Lightyear Technologies
Praktisch betekent de doorstart dat er een volledig nieuw bedrijf opgericht wordt: Lightyear Technologies. Dat bedrijf wordt eigenaar van het intellectueel eigendom van Lightyear, een deel van de inventaris en Lightyear Layer, de fabriek waar de zonnecellen technologie ondergebracht is. Ook zal een deel van het personeel in dienst treden van Lightyear Technologies. Hoeveel werknemers bij het nieuwe Lightyear aan de slag kunnen, is nog niet bekend. Gespeculeerd wordt over ca. 100. Ten tijde van het faillissement werkten er nog zo’n 600 man en vrouw.
Wat niet mee overgaat naar het nieuwe bedrijf wordt eind deze maand tijdens een veiling verkocht. Met dat geld moet een deel van de schulden afbetaald worden. Mocht je interesse hebben in een prototype van de Lightyear 0? Dan zou ik de datum en het tijdstip van de veiling, 24 april 10u00, maar alvast in de agenda zetten, want er staan een paar Lightyear 0 exemplaren op de lijst. Wil je die eerst zien? Dat kan op 19 april, tijdens een kijkdag.
Complex proces
“Het was een uitermate complex proces. Toch hebben we dit in relatief korte tijd kunnen doen. Met veel verschillende belangen en een ingewikkelde structuur was dat niet eenvoudig. We hebben het belang van de werknemers uit binnen- en buitenland zo goed mogelijk proberen te behartigen. Tegelijkertijd hebben we ook voor de schuldeisers de schade zo beperkt mogelijk getracht te houden. Op deze manier was er een kans op een doorstart en ik kan hierbij melden dat de doorstart een feit is. Alle betrokkenen wil ik bedanken voor hun begrip en steun”, aldus curator Van Oeijen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024