Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het lijkt erop dat Google toch wat meer obstakels te nemen heeft met de zelfrijdende auto’s dan in eerste instantie werd verwacht. Uit een MIT Tech Review rapport, dat vorige week werd vrijgegeven, blijkt dat de wagens niet in staat zijn om door 99% van de VS te kunnen rijden, nog niet veel van parkeren afweet, en die als het sneeuwt of hard regent je nu nog maar beter kan laten staan.
Uiteraard gaat Google deze versie nog niet verkopen en heeft het gezegd dat de technologie grondig getest zal worden voordat ze dat ooit van plan zijn. Maar de zelfrijdende auto is duidelijk nog niet klaar, zoals blijkt uit de lijst van de dingen die het kan op dit moment nog niet kan.
Veel van de problemen hangen af van hoe goed de detectietechnologie op de wagen werkt en hoe goed er onderscheid gemaakt kan worden tussen verschillende objecten en in verschillende weersomstandigheden. De camera’s aanwezig in het voertuig herkennen het verspringen van een verkeerslicht, maar Google werkt nog steeds aan een oplossing om ervoor te zorgen dat de camera niet verblind wordt door bijvoorbeeld een lage avondzon.
Chris Urmson, hoofd van het Google car team, erkent dat de wagens nog heel wat navigatieproblemen hebben. Tegenover MIT Technology zegt hij: “I could contruct a construction zone that could befuddle the car.”
De auto’s detecteren voetgangers als bewegende, zuilvormige pixels. Hij erkent dat dit al voor problemen kan zorgen. Zo zouden de auto’s nog niet in staat zijn om een politieagent te spotten langs de kant van de weg die aangeeft dat het verkeer moet stoppen of juist moet doorrijden.
Maar het is niet alleen de reis zelf die voor problemen kan zorgen, voordat hieraan begonnen wordt moet de wagen een gedetailleerde route hebben van waar deze van plan is om heen te gaan. Een wagen kan het niet weten of er een nieuw stoplicht of stopbord is geplaatst op de al geprogrammeerde route. Google doet uiteraard wat het kan om deze problemen aan te pakken. Als een Google auto nu nieuwe dingen tegenkomt stuurt deze feedback naar de Google Maps software om deze te updaten.
De California Department of Motor Vehicles heeft inmiddels wel de regelgeving aangepast dat er met ingang van 16 september altijd een stuur in de wagen aanwezig moet zijn. In het eerdere prototype van Google’s zelfrijdende auto was dit namelijk niet aanwezig, en dan is zou het voor een bestuurder onmogelijk zijn om in te grijpen.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024