Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Al meer dan een jaar is VDL Nedcar naarstig op zoek naar een nieuwe klant. In Born staat een van de meest moderne autofabrieken van Europa, maar sinds BMW bekendmaakte dat het in 2024 stopt met de productie van Mini’s en uiteindelijk ook de BMW X1, zag de toekomst er voor VDL Nedcar er somber uit. De meeste van de ruim 4.500 personeelsleden is inmiddels al ontslag aangezegd, omdat er geen nieuwe klant gevonden kon worden. Er waren onder andere gesprekken met diverse EV-merken, zoals Rivian en Canoo, maar beide merken zijn sindsdien in zwaar weer geraakt waardoor het onderbrengen van (een deel van) de Europese productie van die merken van de baan is. Maar… nu lijkt er toch weer wat licht aan het eind van de tunnel te zien voor VDL Nedcar. Het bedrijf maakte enkele dagen geleden bekend een intentieverklaring met een nieuwe klant te hebben getekend.
3.000 banen ‘gered’
Welk automerk de intentie heeft uitgesproken, en ondertekend, om vanaf 2026 (een deel van) haar productie onder te brengen in de Limburgse autofabriek is nog niet bekend. VDL Nedcar heeft wel al geroepen dat, afhankelijk van hoe goed de betreffende auto’s het qua verkoop gaan doen, de opdracht voor maximaal zo’n 3.000 banen kan gaan zorgen. Dat is nog geen super goed nieuws voor het personeel dat onlangs ontslag aangezegd kreeg, maar als het allemaal doorgaat dan betekent het dat een groot deel van de werkgelegenheid ‘gered’ wordt.
VDL Nedcar heeft wel geleerd van het verleden. Het bedrijf is uiteraard in haar nopjes met de intentieovereenkomst voor de nieuwe opdracht, maar het zegt ook dat het niet op één paard zal wedden. Mede daarom, en omdat de fabriek ook mét de nieuwe opdrachtgever nog productiecapaciteit over heeft, gaat de zoektocht naar andere potentiële nieuwe klanten gewoon door.
Van Daf, via Volvo, Mitsubishi, Mini en BMW naar… ???
Ooit was de Daf fabriek in Born een van de grootste Europese autofabrieken buiten Duitsland en Frankrijk. De fabriek werd gebouwd tussen 1965 en 1967 en in dat jaar rolden ook de eerste Dafjes van de band. Na de overname door Volvo, in 1976, werden er jarenlang onder andere de Volvo 66 (de nieuwe naam van de Daf 66) en Volvo 3-series geproduceerd. Een van de meest opvallende ‘Nederlandse’ Volvo’s die in Born van de band rolde, was toch wel de 480-serie. Geen succes, maar wel een uiterst sportieve ‘80’s bolide’.
In 1992 werd een nieuw merk toegevoegd aan het ‘palmares’ van, inmiddels, NedCar. In de jaren die volgden werden onder andere de Mitsubishi Colt en Outlander in Born gemaakt. Tussen 2004 en 2012 werd daarnaast bij VDL ook de Smart Forfour in elkaar ‘geschroefd’. Nadat die automerken Born de rug toekeerden werd na een spannende periode een deal gesloten met BMW. Inmiddels was de fabriek in handen gekomen van het Eindhovense VDL. Als VDL Nedcar startte niet veel later de productie van de nieuwe Mini. Uiteindelijk werden in Born drie Mini modellen en de BMW X1 geproduceerd. Welke auto’s vanaf 2026 van de Bornse banden gaan rollen? Dat moet dus nog onthuld worden.
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024