Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
General Motors (Opel in Nederland) heeft besloten om alle elektrische auto’s (EV’s) van het type Bolt en Ampera-e terug te roepen naar de garage. De reden is een fout in de constructie van de accu bestaat er een kleine kans op spontane ontbranding. De eerste problemen met de betreffende accu’s werden ruim een half jaar geleden al gemeld. Onderzoek wees uit dat het dus gaat om een fout in de fabricage van de accu, die door LG geproduceerd wordt.
“In zeldzame gevallen kunnen de batterijen die aan GM voor deze voertuigen worden geleverd, twee fabricagefouten hebben – een gescheurde anodelip en een gevouwen scheidingswand – in dezelfde batterijcel, wat het risico op brand vergroot”, aldus GM.
Alle Bolt’s en Ampera-e’s moeten terug
In eerste instantie leek de accu alleen in de oudere modellen van de Bolt voor problemen kunnen zorgen. Gaandeweg bleek echter dat ook de nieuwere modellen risico lopen. Uiteindelijk leidde dat dus tot een wereldwijde terugroepactie van alle Chevrolet Bolt modellen én alle Opel Ampera-e’s van het modeljaar 2019.
In juli ontvingen de eerste 3.000 eigenaren van een Ampera-e al een oproep hiervoor. GM en Opel zullen alle, in totaal meer dan 140.000, EV’s van een nieuwe accu voorzien. Uiteraard valt dit voor de eigenaren van de auto’s onder de garantie.
Niet binnen zetten en niet ’s nachts opladen
In de tussentijd wordt alle eigenaren van een Opel Ampera-e geadviseerd om de auto niet binnen te zetten en ’s nachts ook niet aan de oplader te hangen. Een derde voorzorgsmaatregel, zo meldt Automotive, is ervoor te zorgen dat het laden niet te lang duurt door op elk mogelijk moment, overdag, bij te laden. Liefst voordat de resterende actieradius onder de 110 kilometer zakt. Een lange laadbeurt is een zwaardere belasting voor de accu en brengt in dit geval meer risico met zich mee.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022