Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Rivian is het nieuwe hype EV-merk dat met name op social media nogal wat aandacht trekt. Het hebben ze misschien goed afgekeken van Tesla, al zal het feit dat Ford en Amazon twee jaar geleden besloten in het merk te investeren ook een rol spelen. Rivian wil vanaf 2022 ook de Europese markt gaan bestormen. Daarvoor wordt al een tijdje naarstig gezocht naar een productielocatie. Nederland is daarvoor ook in de race, zo meldt het FD vandaag.
Nederland, Duitsland of de UK
De krant sprak met een woordvoerder van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Die bevestigde dat zij momenteel in gesprek zijn met Rivian over de bouw van een fabriek in Nederland. Om het enthousiasme maar meteen even te temperen: Nederland is niet de enige kandidaat. Ook de UK en Duitsland dingen mee. Het moge duidelijk zijn dat EZK hoopt dat Rivian voor Nederland kiest.
Het feit dat het FD ontdekte dat Rivian inmiddels al twee Nederlandse vestigingen heeft waar zo’n twintig mensen werken, zou natuurlijk een goed voorteken kunnen zijn. Maar dat is pure speculatie. Volgens het FD moet Nederland het onder andere opnemen tegen Boris Johnson die er bij Rivian aandeelhouder Jeff Bezos op aandringt de fabriek toch echt in de UK te bouwen.
VDL Nedcar komt ‘vrij’
Of bij de zoektocht naar een productielocatie ook VDL NedCar in de strijd gegooid wordt, is niet bekend. Wat we wel weten is dat BMW in 2023 stopt met de productie van de X1 bij de Limburgse autoproducent, die voor BMW ook de Mini in elkaar schroeft.
Er is wel al een nieuwe klant, de EV-startup Canoo, maar vooralsnog zal daarmee nog niet het volledige ‘X1-gat’ in productiecapaciteit gevuld kunnen worden. Canoo wil starten met 1000 voertuigen per jaar en dat geleidelijk uitbreiden naar ca. 15.000. Ter vergelijk, de maximale productiecapaciteit van VDL NedCar in Born ligt boven de 200.000 voertuigen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024