27.03.2017
Automotive

Foto-impressie: Alfa Romeo Stelvio meets the Stelviopas

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De Alfa Romeo Stelvio is het grote broertje van de Alfa Romeo Giulia welke werd onthuld op 24 juni 2015. Dit viel samen met het 105-jarig bestaan van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Stelvio werd onthuld in 2016 tijdens de Los Angeles Auto Show en is Alfa Romeo’s eerste productie-SUV. Alfa’s eerste crossover is echt een prachtige auto met buitengewone rijeigenschappen. Het roemruchte Italiaanse merk maakt alla Alfa Romeo liefhebbers blij met een z.g. First Edition met een 2.0-liter benzinemotor met 280 pk onder de kap, een sprint van 0 naar 100 in een tijd van 5.7 seconden, een top van 230 km/uur, Q4-vierwielaandrijving, een ideale 50/50-gewichtsverdeling, en alleen leverbaar met een 8-traps automatische transmissie.

Boven de First Edition zit een Stelvio Quadrifoglio, beestachtig en bloedsnel met een 510 pk sterke 2.9-liter biturbo-V6 motor die in amper vier tellen de 100 km/uur aan weet te tikken en het pas voor gezien houdt bij 284 km/uur. Eigenlijk om stil van te worden.

De Stelviopas

De Stelviopas moet je op z’n Italiaans uitspreken want dat matched aanzienlijk beter met di Alfa Romeo. De Passo dello Stelvio, vooral bekend vanwege wieleretappes in de Ronde van Italië, is een van de hoogste verharde bergpassen in de Alpen. Vooral berucht vanwege de lengte en het hoogteverschil. De Stelviopas vanuit Prato Allo Stelvio kent 75 bochten waarvan maar liefst 48 haarspeldbochten die op een fiets net zo lastig zijn te nemen als met een auto. De top bevindt zich op 2.758 meter hoogte. De pas ligt in het hart van het Nationaal Park Stelvio, een van de oudste en grootste nationale parken van Europa.

Voor autoliefhebbers is de Stelviopas eigenlijk gewoon te smal en moet je soms bijna steken om de lastige haarspeldbochten te nemen. Toch besliste de mannen van TopGear ooit dat de weg van Davos naar de Stelviopas de beste autoweg ter wereld is.

Alfa Romeo Stelvio meets the Stelviopas

Dit avontuur is misschien wel te voorspelbaar maar als je je eerste crossover de naam Stelvio geeft kun je maar één ding doen, en dat is onmiddellijk nadat de eerste productiemodellen uit de fabriek zijn gereden natuurlijk de Stelviopas oprijden. Daarvoor moet je wel de overheden een beetje op je hand zien te krijgen want het grootste deel van het jaar is de pas gesloten vanwege sneeuw. In ieder geval levert zo’n ritje wel prachtige beelden op van een Alfa Romeo Stelvio op deze gelijknamige bergpas.

 Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (1)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (1)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (3)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (3)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (30)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (30)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (4)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (4)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (5)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (5)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (31)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (31)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (7)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (7)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (8)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (8)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (33)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (33)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (9)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (9)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (11)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (11)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (12)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (12)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (14)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (14)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (36)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (36)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (15)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (15)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (16)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (16)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (18)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (18)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (19)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (19)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (22)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (22)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (37)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (37)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (34)
Alfa_Romeo_Stelvio_Stelvio_Pass (34)

Share this post