Automotive23.03.2017

Forever Young: Fiat 500 bestaat 60 jaar en viert feest met een limited edition


Bijna 6 miljoen verkochte exemplaren sinds 1957

Onder de noemer Forever Young viert Fiat dit jaar het 60-jarige jubileum van de Fiat 500. Zestig jaar geleden op 4 juli 1957 was de heuglijke dag waarop Fiat de 500 voor het eerst in Turijn in productie nam.

De 500 is een icoon en onvergelijkbaar met welke andere auto dan ook. Er zijn maar weinig mensen die bij het zien van een oorspronkelijk ‘500-tje’ hem niet herkennen. Met een glimlach op het gezicht wordt hij nagekeken. Het is misschien wel een vorm van verliefdheid en soort throw-back naar vroeger. Maar zelfs nu 60 jaar later blijft die blik hetzelfde als een inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen Fiat 500 voorbij komt gereden, vrolijk en ontegenzeggelijk Italiaans. Vrouwen raken in trance net als iedere zzp-er die er van droomt de auto op originele manier vol te plakken met z’n bedrijfsnaam. En dat is maar om één reden. Een 500 valt op en is misschien wel je beste investering om in rond te rijden.

Ongekend succes

Meer dan 4 miljoen exemplaren zijn er van de eerste klassieke 500 verkocht, een ongekend succes. Precies vijftig jaar later, op 4 juli 2007, lanceerde Fiat z’n opvolger waarvan begin dit jaar de barrière van 2 miljoen geproduceerde exemplaren werd doorbroken. Zes miljoen keer Fiat 500 in 60 jaar en wereldwijd verkoopsucces in meer dan 100 landen. Interessant genoeg is meer dan 80 procent van de 500’s verkocht buiten Italië.

fiat500_60_jaar_1957
fiat500_60_jaar_1957
fiat500_60_jaar_10
fiat500_60_jaar_10
fiat500_60_jaar_4
fiat500_60_jaar_4
fiat500_60_jaar_1
fiat500_60_jaar_1
fiat500_60_jaar_3
fiat500_60_jaar_3
fiat500_60_jaar_8
fiat500_60_jaar_8
fiat500_60_jaar_12
fiat500_60_jaar_12

Fiat 500-60th limited edition

Fiat beschrijft de gelimiteerde Fiat 500-60th als een ode aan het oermodel. Het is een moderne interpretatie van enkele stijlkenmerken die hem zo beroemd hebben gemaakt: vinyl dashboard, vintage logo’s en chromen afwerking op de motorkap. Om de x-factor van deze speciale versie nog wat te verhogen wordt de 500-60th alleen als cabriolet met een stoffen kap in grijs geleverd. Het jubileummodel is verder herkenbaar aan de two-tone lak met de verleidelijke naam ‘Dolce Vita’: een drielaagse witte lak voor het grootste deel van de carrosserie en pastelkleurig ivoor voor de motorkap en de stijlen.

Verder is hij voorzien van verchroomde kappen voor de zijspiegels, speciale lichtmetalen 16-inch velgen en het ‘560’-embleem. De rode ‘6’ en ‘0’ vervangen hierin de oorspronkelijke laatste twee nullen. Het exclusieve logo is te zien op dakstijl, verchroomde dorpel en embleem.

Het interieur heeft eveneens talrijke retro details, zoals stoelen die zijn bekleed met ivoorkleurig leer en voorzien van contrasterende bordeauxrode biezen die exact passen bij het middendeel van het dashboard. Daarnaast zijn er speciale two-tone matten. Tot de standaarduitrusting behoren been met leer beklede pook en dito stuur. Ook een Uconnect Radio Live met 7-inch touchscreen met Bluetooth, navigatie, USB en AUX aansluitingen maken deel uit van de uitrusting. Comfort is aan boord in de vorm van automatische airconditioning, mistlampen en parkeersensoren achter. Verder heeft deze speciale versie de nieuwe kenmerken voor modeljaar 2017: Speed Limiter en Cruise Control, automatisch inschakelende ruitenwissers en verlichting, bi-xenon koplampen, getinte ramen achter en een Beats Audio systeem.

Fiat_500_60th
Fiat_500_60th
Retro look
Retro look
Alleen als cabriolet
Alleen als cabriolet

De unieke 500-60th is vanaf september leverbaar voor een prijs net boven de 28.000 euro. Het slechte nieuws is dat de totale oplage slechts 560 exemplaren zal bedragen, waarvan er 35 voor de Nederlandse markt zijn bestemd. Of is dat juist goed nieuws en is deze limited edition nu al een collectors item?

(c) Beelden eigendom Fiat Chrysler Automobiles

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Fiat

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

De Italiaanse automerken lijken langzaam te ontwaken uit een winterslaap die decennia lijkt te hebben geduurd. Alfa Romeo is inmiddels al een paar jaar wakker, al heeft het nog geen lef genoeg om iedereen eens goed de mo...

Automotive27.02.2024

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij