Onder de noemer Forever Young viert Fiat dit jaar het 60-jarige jubileum van de Fiat 500. Zestig jaar geleden op 4 juli 1957 was de heuglijke dag waarop Fiat de 500 voor het eerst in Turijn in productie nam.
De 500 is een icoon en onvergelijkbaar met welke andere auto dan ook. Er zijn maar weinig mensen die bij het zien van een oorspronkelijk ‘500-tje’ hem niet herkennen. Met een glimlach op het gezicht wordt hij nagekeken. Het is misschien wel een vorm van verliefdheid en soort throw-back naar vroeger. Maar zelfs nu 60 jaar later blijft die blik hetzelfde als een inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen Fiat 500 voorbij komt gereden, vrolijk en ontegenzeggelijk Italiaans. Vrouwen raken in trance net als iedere zzp-er die er van droomt de auto op originele manier vol te plakken met z’n bedrijfsnaam. En dat is maar om één reden. Een 500 valt op en is misschien wel je beste investering om in rond te rijden.
Meer dan 4 miljoen exemplaren zijn er van de eerste klassieke 500 verkocht, een ongekend succes. Precies vijftig jaar later, op 4 juli 2007, lanceerde Fiat z’n opvolger waarvan begin dit jaar de barrière van 2 miljoen geproduceerde exemplaren werd doorbroken. Zes miljoen keer Fiat 500 in 60 jaar en wereldwijd verkoopsucces in meer dan 100 landen. Interessant genoeg is meer dan 80 procent van de 500’s verkocht buiten Italië.
Fiat beschrijft de gelimiteerde Fiat 500-60th als een ode aan het oermodel. Het is een moderne interpretatie van enkele stijlkenmerken die hem zo beroemd hebben gemaakt: vinyl dashboard, vintage logo’s en chromen afwerking op de motorkap. Om de x-factor van deze speciale versie nog wat te verhogen wordt de 500-60th alleen als cabriolet met een stoffen kap in grijs geleverd. Het jubileummodel is verder herkenbaar aan de two-tone lak met de verleidelijke naam ‘Dolce Vita’: een drielaagse witte lak voor het grootste deel van de carrosserie en pastelkleurig ivoor voor de motorkap en de stijlen.
Verder is hij voorzien van verchroomde kappen voor de zijspiegels, speciale lichtmetalen 16-inch velgen en het ‘560’-embleem. De rode ‘6’ en ‘0’ vervangen hierin de oorspronkelijke laatste twee nullen. Het exclusieve logo is te zien op dakstijl, verchroomde dorpel en embleem.
Het interieur heeft eveneens talrijke retro details, zoals stoelen die zijn bekleed met ivoorkleurig leer en voorzien van contrasterende bordeauxrode biezen die exact passen bij het middendeel van het dashboard. Daarnaast zijn er speciale two-tone matten. Tot de standaarduitrusting behoren been met leer beklede pook en dito stuur. Ook een Uconnect Radio Live met 7-inch touchscreen met Bluetooth, navigatie, USB en AUX aansluitingen maken deel uit van de uitrusting. Comfort is aan boord in de vorm van automatische airconditioning, mistlampen en parkeersensoren achter. Verder heeft deze speciale versie de nieuwe kenmerken voor modeljaar 2017: Speed Limiter en Cruise Control, automatisch inschakelende ruitenwissers en verlichting, bi-xenon koplampen, getinte ramen achter en een Beats Audio systeem.
De unieke 500-60th is vanaf september leverbaar voor een prijs net boven de 28.000 euro. Het slechte nieuws is dat de totale oplage slechts 560 exemplaren zal bedragen, waarvan er 35 voor de Nederlandse markt zijn bestemd. Of is dat juist goed nieuws en is deze limited edition nu al een collectors item?
(c) Beelden eigendom