Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw van een tweede fabriek voor EV-accu’s, een samenwerking me SK On, uitgesteld. De reden voor deze beslissing heeft volgens Ford alles te maken met de dalende vraag naar, met name, duurdere en luxe EV’s.
Uitstel, maar geen afstel
De CFO van Ford, John Lawler, deed deze uitspraken tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers van het automerk. Daarbij benadrukte hij wel expliciet dat Ford geen plannen heeft om de ontwikkeling van de volgende generatie EV’s te stoppen. Dat zou, met de wereldwijde elektrificatie van de automotive industrie natuurlijk ook wel heel erg paniekvoetbal betekenen. Een (tijdelijke) dalende vraag naar nieuwe EV’s zal op de lange termijn immers geen gevolgen hebben voor het feit dat de wereld over een jaar of tien af wil van ICE bolides.
Uit de resultaten die Ford deze week bekendmaakte blijkt dat het bedrijf nog steeds winst maakt, maar op dit moment is die winst wel volledig afkomstig van de traditionele tak van Ford. Dat wil zeggen, de verkoop van ICE en hybride modellen. De EV-tak, Model e, van Ford moest in het afgelopen kwartaal een verlies slikken van 1,3 miljard dollar. Ook het kwartaal daarvoor draaide Ford met haar EV’s een verlies van meer dan 1 miljard dollar.
Overigens verwacht de fabrikant nog steeds dat de EV-tak uiteindelijk winstgevend zal worden, maar het gaat dus minder snel dan gehoopt en daardoor strapt het bedrijf nu dus even op de rem als het gaat om geplande investeringen voor de EV-tak. Ford hoopt uiteindelijk een marge van 8 procent op EV’s te kunnen draaien, met een kostenstructuur die de prijspariteit met ICE-voertuigen weerspiegelt. Om die doelstelling te bereiken moeten er wel enkele structurele veranderingen doorgevoerd worden, aldus Ford.
Kosten moeten omlaag
Wat, naast een dalende vraag naar luxe en duurdere EV’s, ook meespeelt is de prijzenoorlog die sinds eind vorig jaar, door Tesla, gestart werd. Daardoor moest ook Ford de prijzen van haar EV’s omlaag schroeven om het primaire doel, het veroveren van een substantieel marktaandeel, in zicht te kunnen houden. Dat was geen goed nieuws voor de winstgevendheid, zo bleek dus ook al enkele maanden geleden.
Dat betekent ook dat de kosten voor de productie en ontwikkeling van EV’s omlaag moet. Een oplossing is het op de markt brengen van EV’s met een goedkopere uitrusting. Daar is Ford inmiddels ook al mee begonnen want enkele weken geleden werd de Ford F-150 Lightning Flash pick-up gelanceerd. Dat is een goedkopere versie van de F-150 Lightning.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Ford
Automotive07.11.2024
Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive01.08.2023