Automotive03.03.2022

Ford splitst EV en ICE takken op


Het is niet de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf dat Ford naar de toekomst kijkt en haar strategie daarop radicaal aanpast. De beslissing die de Amerikaanse autofabrikant nu genomen heeft, het oprichten van een aparte divisie voor EV’s, is, zo stelt het bedrijf zelf, de grootste kans op groei sinds Henry Ford de productie van de Model T revolutioneerde met de introductie van de lopende band voor assemblage, ruim 108 jaar geleden. Daarmee werd destijds de productietijd van de Model T teruggebracht van meer dan 12 uur naar iets meer dan anderhalf uur. Best indrukwekkend. De tijd zal moeten leren of de ‘splitsing’ van Ford in twee divisies, Ford Model e (voor EV’s) en Ford Blue (voor ICE’s) net zo’n indrukwekkende gevolgen gaat krijgen.

Focus, maar niet het model

Volgens Ford zorgt de oprichting van twee aparte divisies voor de ontwikkeling van Ford modellen met verbrandingsmotoren en elektrisch aangedreven voertuigen ervoor dat de fabrikant in beide markten beter in staat zal zijn de concurrentie het hoofd te bieden. Of, zoals de CEO het zelf zegt: “De vorming van twee verschillende, maar strategisch onderling afhankelijke autobedrijven – Ford Blue en Ford Model e – samen met de nieuwe Ford Pro-activiteiten, zal helpen om het volledige potentieel van het Ford+-plan te ontketenen, groei en waardecreatie te stimuleren en Ford te positioneren om beter te presteren dan zowel de traditionele autofabrikanten en nieuwe EV-concurrenten.”

Ford Model e stort zich onder andere op de doorontwikkeling van modellen zoals de Mustang Mach-E en de F-150 Lightning pickup. Die laatste kennen wij in Nederland nauwelijks, maar de F150 is in de VS al tientallen jaren een icoon en de best verkopende pickup. De Lightning is de eerste volledig aangedreven versie van dit model.

De focus bij Ford Blue zal uiteraard liggen op het voortborduren op het succes dat Ford al tientallen jaren kent met de ontwikkeling, productie en levering van ‘traditionele’, modellen met een verbrandingsmotor. In de VS zijn dat met name de verschillende SUV’s, pickups en muscle-cars, zoals de Bronco, Explorer, Ranger, F-Series en Mustang, maar ook de bekende ‘sedan’s en compact’s.

Ford stopt nog niet met de ICE

Terwijl steeds meer autofabrikanten al besloten hebben, of voornemens zijn, de ontwikkeling en productie van modellen met een verbrandingsmotor nog dit decennium stop te zetten, kiest Ford dus duidelijk een andere weg. Daarbij denk ik wel dat met het opsplitsen van de EV en ICE tak in twee divisies, alvast een voorschot genomen wordt op de onvermijdelijke toekomst: het einde van de traditionele verbrandingsmotor.

Foto: Dan Smedley via Unsplash

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Ford

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Op het lijste pittig geprijsde SUV’s kunnen we er sinds kort eentje toevoegen, de Ford Bronco, die net als z’n broeders episch genoeg is om het merk maar weg te laten. Kortweg praat je met respect over een Bronco. Om even met de eindconclusie te beginnen, als je hem eenmaal op je oprit hebt staan, wil je eigenlijk dat hij daarvoor altijd blijft staan.

Automotive07.11.2024

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW