Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is een aparte manier om te peilen wat reacties zijn van mensen op een zelfrijdende auto: je past de stoel in een Ford Transit aan zodat iemand er in kan zitten, maakt een vermomming zodat het er van buiten uitziet alsof er niemand in de auto zit en gaat dan rondrijden met de auto. Het doel? Enerzijds testen wat de reacties zijn op een lege zelfrijdende auto, maar vooral ook om te kijken of Ford’s signaal-systeem overkomt.
Dat systeem moet een stuk communicatie gaan vervangen die met zelfrijdende auto’s verloren zou kunnen gaan: het oogcontact en de gebaren van de bestuurder met andere weggebruikers. Men heeft bij Ford gekozen voor lichtsignalen om de intentie van de auto aan te geven, nadat ze tekst (niet voor iedereen leesbaar, want je weet welke taal iedereen spreekt) en symbolen (historisch gezien slecht begrepen door mensen) hadden uitgesloten.
De test lijkt geslaagd, en de video is dat zeker. De lichtbalk die boven in de voorruit zit is geprogrammeerd om een aantal signalen te laten zien en men was benieuwd of die intuïtief genoeg waren voor andere verkeersdeelnemers om de intentie van de auto te begrijpen. Als de auto ging stoppen bewogen de lichten heen en weer en stopten ze in het midden, als ‘ie ging optrekken begon het snel te knipperen en als de auto reed was het licht volledig aan.
Ford heeft nu de 150 uur aan data van het onderzoek – dat in samenwerking met het Virginia Tech Transportation Institute is gedaan – en gaat bekijken wat de respons is van alle mensen rondom de ‘zelfrijdende’ auto, aangezien dat allemaal is gevangen met een 360-graden camera. Ze hopen dat het een begin is van een standaard in visuele communicatie van zelfrijdende auto’s, want als die straks onderdeel van het verkeer gaan worden is het wel zo handig als we weten wat ze van plan zijn.
[Afbeeldingen © Ford]
Verder lezen over Ford
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive01.08.2023
Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed
Verder lezen over Technology
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024
De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024