Automotive21.03.2016

Ford Focus RS, veel beter kan het bijna niet


Tyrone Johnson 'Onderstuur is echt iets uit het verleden'

Bij Ford Performance maakt ze het geen mallemoer uit hoe hard de concurrentie over een rondje full speed op de Nürburgring doet. Voor hun is het geen norm, is die befaamde ‘ring’ geen challenge en vinden ze het eigenlijk niet eens een echt circuit met al z’n bobbels en bizarre wegdek. Was getekend Tyrone Johnson, met 31 jaar ervaring een soort van ‘master of the Universe bij Ford Performance’ om te vervolgen met dat ‘onderstuur echt iets is uit het verleden’.

Het Performance team wat verantwoordelijk is voor de Ford Focus RS, de Ford ST modellen, de Mustang en de Ford GT, kiest liever voor het snelle werk op vlakke supersnelle circuits zoals Hockenheim. Zij zijn de norm waar zo hard mogelijk met een Ford Performance auto overheen moet kunnen worden gestuurd. Circuits waar de gas er op gaat en je pas voet er vanaf haalt als je terug in de pitsstraat bent, niet eerder! Dat vinden ze ook voor de sprint van 0 naar 100 in 4.8 seconden. Een Ford Focus RS moet altijd wegspringen, met of zonder ‘launch control’ en moet je in iedere denkbare situatie het maximale plezier (lees vooral veel motorvermogen) geven wat je van deze speciale auto’s mag verwachten. Want wees eerlijk, zo’n Ford Focus RS is speciaal, zeg maar heel speciaal.

Ford Focus RS 009
Ford Focus RS 009
Ford Focus RS 010
Ford Focus RS 010
Ford Focus RS 008
Ford Focus RS 008
Ford Focus RS 091
Ford Focus RS 091
Ford Focus RS 110
Ford Focus RS 110
Ford Focus RS 120
Ford Focus RS 120
Ford Focus RS 121
Ford Focus RS 121
Ford Focus RS 124
Ford Focus RS 124
Ford Focus RS 131
Ford Focus RS 131
Ford Focus RS 118
Ford Focus RS 118

Er zit een Mustang onder de motorkap

De 3e generatie Ford Focus RS is van uitzonderlijke klasse. Goodbye 5-cylinder, Hello Ford Mustang want in de nieuwe Focus RS ligt dezelfde 2.3 liter 4-cylinder turbo motor. In de basis is deze Focus RS echter een Ford Focus ST, het lichtere broertje die als eerste mocht buitenspelen maar nu op alle fronten voorbij wordt gereden door zijn veel sterkere broer. Het vermogen van de Focus RS mag er wezen, 350 Pk (440 Nm) en om dat allemaal een beetje op temperatuur te houden heeft deze RS ook gelijk maar de grootste intercooler gekregen ooit die voor een productie auto is ontworpen.

Blauw

We kunnen het hebben over de standaard perfect zittende sportstoelen, de blauwe kleur of de prachtige zwarte wielen met natuurlijk de brute eveneens blauwe remklauwen, wie niet kiest voor deze kleur heeft geen smaak. Of wat dacht je van launch control, z’n opvallende maar o zo noodzakelijke spoiler of het brute front met z’n honinggraat grille en luchtinlaten om die ‘blauwe’ roodgloeiende remmen een beetje af te koelen, allemaal mooi, geweldig en top.

Maar bij deze RS gaat uiteindelijk maar om dat ene knopje en het moment waarop jij besluit te kiezen voor een andere drive-mode. In het echt wordt je nu even stil, haal je diep adem, gaat je hartslag met 30% omhoog en voel je de adrenaline door je lijf stromen, het moment komt er echt aan, (weer valt er stilte) als je kiest voor (sport, track mode of) drift mode.

30 Minuten en 18 seconden

De Focus RS is gemaakt voor het circuit. De specs die de auto heeft meegekregen liegen er niet om. Volgens onze Tyrone kun je de RS 30 minuten lang pijn doen op het circuit. Dat betekent dat je een half uur lang zonder in te houden kunt blijven gas geven voordat de auto je gaat melden dat het tijd wordt om even te pauzeren. Wie verstandig is neemt echter een ‘KitKat’ na 4 rondjes zodat je eigen adrenaline ook even de tijd krijgt om te zakken.

En dan is er nog die 18 seconden. In werkelijkheid tussen de 15 en 18 seconden waar je op maximale snelheid en maximaal vermogen kunt rijden. Daarvoor heb je echt een leeg recht stuk snelweg nodig in Duitsland want op een gemiddeld circuit ga je dat niet redden. Ben je in die bijzondere omstandigheden dan kun je na 15 seconden de voet 1 seconde van de gas halen om nog een keer op die 18 seconden te worden getrakteerd. Het geeft alleen maar aan dat alles aan deze Focus RS is gemaakt voor hoge snelheden waarbij bochten eigenlijk niet meer bestaan. Hooguit om ook deze dan maar vol in te gaan.

Gewoon een knopje vlak naast je maakt zo`n enorm verschil
Gewoon een knopje vlak naast je maakt zo`n enorm verschil
ford _RS_henk
ford _RS_henk
_V3A9852
_V3A9852

All Wheel Drive (AWD)

Vrijwel alle auto’s met de classificatie AWD hebben een Haldex systeem. Dat betekent dat de auto wel 4-wiel aangedreven is maar dit pas ook doet wanneer daar behoefte aan is. Onder ‘normale’ omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven (met name voor brandstofbesparing). De achterwielen schakelen dus pas bij als de voorwielen beginnen door te slippen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat als de auto uitbreekt hij zo snel mogelijk weer wordt recht getrokken.

Het zelf ontwikkelde ‘Torque vectoring’ systeem van de Focus RS zorgt in combinatie met het speciale differentieel op de achteras, dat in feite bestaat uit twee koppelingen, voor de maximale aandrijving en handling van ieder afzonderlijk wiel en zijn deze permanent aangedreven. In normale omstandigheden gaat een het meeste koppel naar de voorwielen en krijgen de achterwielen de rest. Wanneer het koppel onder meer extreme omstandigheden moet worden verdeeld, denk hierbij specifiek snel genomen bochten of aan de drift mode, dan moeten de achterwielen meer koppel gaan krijgen voor de noodzakelijke performance. Onderstuur wordt op deze manier volledig geëlimineerd.

Bij Ford zijn ze er in geslaagd onder extreme omstandigheden maximaal 70% van de aandrijving naar de achterwielen te sturen en als het moet kan alles naar slechts één wiel worden gestuurd. En dat maakt de handling van de Focus RS echt uniek.

ford_focus_RS_henkdehooge
ford_focus_RS_henkdehooge

De D van drive mode en van drift mode

De Focus RS heeft 4 verschillende drive mode’s, normaal, sport, race track en drift mode. Bij normaal rijdt de auto toepasselijk ‘normaal’ en is hij als een echte Ford Focus prima geschikt voor een gezellig ritje met de familie. In het standje sport wordt het allemaal direct een stuk stugger en wordt het alles minder comfortabel, stuurt de auto direct een stuk zwaarder en verdwijnt een deel van de demping.

Sound Tuning

Vanaf Sport mode en de Circuit mode die ‘race track’ wordt genoemd gaat ook het geluid meespelen zowel buiten als binnenin de auto. De ‘Injection strategy’ van Ford zorgt er voor dat de RS is voorzien van ‘pops’, ‘burbles’ en ‘bangs’. Dat betekent omgedraaide hoofden, herrie in tunnels en smalle straatjes en verrukkelijke geluiden tijdens het schakelen. Niet iedereen is daar een fan van maar de liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen.

ford_rs
ford_rs

Focus RS alleen geschikt voor kenners

Voor de 50 duizend euro die je moet neertellen voor een Ford Focus RS krijg je echt heel veel waarde terug voor je geld. De met name Duitse concurrentie van Audi, Volkswagen en Mercedes kost echt dikke duiten meer en loopt door tot bedragen boven de 70 duizend euro. Krijg je daarvoor meer, bij Ford denken ze van niet en laten we eerlijk zijn, de Ford Focus RS is echt een top auto waarmee je extreem hard, veilig en met heel veel plezier kunt rijden. Eigenlijk is het nog steeds de ‘gewone Ford Focus’ al zie van een kilometer afstand dat het wel een RS is.

Minpunten zijn er nauwelijks of niet te ontdekken of was het dan toch dat ene punt waar iedereen mee krijgt te maken als je deze auto koopt. De vraag is waar kun je in track- en driftmode rijden. Denk daar goed aan! Niet bij de koop maar wel als je gaat rijden, kies altijd voor veiligheid en gebruik vooral je verstand. Ford wil dat, de auto wil dat en als je echt los gaat op plekken waar het wel kan, geniet dan ook van iedere seconde in deze Ford Focus RS want hij zal je echt belonen. Wie hem gaat kopen is terecht een kenner want deze auto is zoals eerder gezegd in alle opzichten special. Wanneer gaan we eigenlijk naar Hockenheim?

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Ford

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Op het lijste pittig geprijsde SUV’s kunnen we er sinds kort eentje toevoegen, de Ford Bronco, die net als z’n broeders episch genoeg is om het merk maar weg te laten. Kortweg praat je met respect over een Bronco. Om even met de eindconclusie te beginnen, als je hem eenmaal op je oprit hebt staan, wil je eigenlijk dat hij daarvoor altijd blijft staan.

Automotive07.11.2024

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW