Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De nieuwe Ford Explorer maakt deze week zijn Europese debuut. Amerika’s bestverkochte SUV gaat voortaan ook in Europa rondrijden. De speciaal door Ford voor Europa ontwikkelde plug-in hybride staat vanaf volgend jaar bij de Nederlandse Ford dealers in de showroom.
De Ford Explorer is bold, is ‘very big’ en in vaktaal een enorme joekel van een SUV. Tijdens onze roadtrip van Mountain View naar Vegas reden we vorig jaar al in de Amerikaanse uitvoering. Het is zo’n SUV waarvoor je eigenlijk twee parkeerplaatsen moet reserveren. Iedere andere SUV naast deze Explorer lijkt een kleine auto. In Nederland zijn we nauwelijks gewend aan deze ‘huge’ SUV’s, in Amerika kijkt daar niemand van op.
We moeten er eerlijk in zijn. De voorliefde voor dit soort auto’s is groot. Ze rijden geweldig, zitten geweldig en geven je een enorm veilig gevoel. Wie dit type SUV niet gewend is zal even moeten wennen aan de afmetingen van een de Ford Explorer, maar al snel ga je merken hoe prettig deze auto’s rijden.
3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor
Tijdens onze trip wist Ford Nederland al te melden dat we ‘deze’ Explorer niet in Nederland voeren. Dat was vorig jaar. Volgend jaar is alles anders en hopen we wel rond te kunnen rijden met de nieuwe Ford Explorer in Nederland en in Europa. Want die nieuwe plug-in Hybrid Explorer vinden we vanaf de foto’s er al geweldig uit zien.
Ook de 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor valt in de categorie lekker. Daar blijft het niet bij want dankzij de toevoeging Plug-In Hybrid vinden we in de nieuwe Ford Explorer ook een elektromotor/generator die samen met de V6 een totaal vermogen van 331 kW (450 pk) en 840 Nm trekkracht weet te produceren. De Explorer Plug-In Hybrid kan afstanden tot 40 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij afleggen.
Volledig elektrisch rijden
De 257 kW (350 pk) 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor wordt ondersteund door een 74 kW (100 pk) elektromotor. Het lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 13,1 kWh kan via de aansluiting in het linker voorspatbord worden opgeladen. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s.
Standaard kun je kiezen uit vier rijmodi – EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge – die de elektrische aandrijving van de Explorer Plug-In Hybrid in alle omstandigheden optimaal benutten. Wanneer de laadstatus van het accupakket zijn minimum bereikt heeft, schakelt de Explorer automatisch over naar de rijmodus EV Auto. Dan ondersteunt de elektromotor de EcoBoost motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen. De Explorer Plug-In Hybrid verbruikt 3.4 l/100 en heeft een CO2-uitstoot van 78 g/km.
Terrain Management System
Met de rijmodi van het Terrain Management System kan de bestuurder het rijgedrag aanpassen aan de weg-, weer- en terreinomstandigheden. De rijmodi Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand worden in een fraaie grafische weergave op het 12.3-inch instrumentencluster getoond. Hill Descent Control komt daarbij in actie om steile afdalingen in het terrein gemakkelijk te maken.
Vijf meter lang, twee meter breed en bijna twee meter hoog
De Ford Explorer Plug-In Hybrid is meer dan vijf meter lang, twee meter breed en bijna twee meter hoog. Het ruime en luxueuze interieur biedt plaats aan zeven personen. Als passagier op de eerste en tweede zitrij profiteer je van meer dan een meter been- en hoofdruimte en meer dan 1,5 meter schouderruimte. Ook op de derde zitrij kun je dankzij de 96 cm hoofdruimte, een meter schouderruimte en 83 cm beenruimte ook als volwassenen gemakkelijk plaatsnemen.
De standaard Easy Fold stoelen met Power Raise voor de derde zitrij en Easy Fold stoelen voor de tweede zitrij zijn eenvoudig in te klappen om een volledig vlakke laadvloer en een bagageruimte met een inhoud van maar liefst 2.274 liter te creëren. In het interieur zijn twaalf bekerhouders en diverse opbergmogelijkheden met een totale capaciteit van 123 liter verwerkt.
De standaarduitrusting van de Ford Explorer Plug-In Hybrid omvat onder meer een automatische tientrapstransmissie met E-Shift draaiknop, verwarmbare en gekoelde tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een verwarmbare tweede zitrij, een draadloze oplader voor de smartphone, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zitrij en privacy glas vanaf de B-stijl naar achter.
Zesde generatie Ford Explorer
Ford heeft de volledig nieuwe zesde generatie van de Explorer eerder dit jaar in Amerika onthuld. In 1991 introduceerde Ford de eerste Explorer, het model stond aan de basis van het wereldwijde succes van het SUV-segment.
Verder lezen over Ford
Automotive07.11.2024
Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023