Automotive03.04.2019

Ford Explorer Plug-In Hybrid; voor wie van extra groot houdt


Populairste SUV van Amerika komt naar Europa

De nieuwe Ford Explorer maakt deze week zijn Europese debuut. Amerika’s bestverkochte SUV gaat voortaan ook in Europa rondrijden. De speciaal door Ford voor Europa ontwikkelde plug-in hybride staat vanaf volgend jaar bij de Nederlandse Ford dealers in de showroom.

De Ford Explorer is bold, is ‘very big’ en in vaktaal een enorme joekel van een SUV. Tijdens onze roadtrip van Mountain View naar Vegas reden we vorig jaar al in de Amerikaanse uitvoering. Het is zo’n SUV waarvoor je eigenlijk twee parkeerplaatsen moet reserveren. Iedere andere SUV naast deze Explorer lijkt een kleine auto. In Nederland zijn we nauwelijks gewend aan deze ‘huge’ SUV’s, in Amerika kijkt daar niemand van op.

We moeten er eerlijk in zijn. De voorliefde voor dit soort auto’s is groot. Ze rijden geweldig, zitten geweldig en geven je een enorm veilig gevoel. Wie dit type SUV niet gewend is zal even moeten wennen aan de afmetingen van een de Ford Explorer, maar al snel ga je merken hoe prettig deze auto’s rijden.

3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor

Tijdens onze trip wist Ford Nederland al te melden dat we ‘deze’ Explorer niet in Nederland voeren. Dat was vorig jaar. Volgend jaar is alles anders en hopen we wel rond te kunnen rijden met de nieuwe Ford Explorer in Nederland en in Europa. Want die nieuwe plug-in Hybrid Explorer vinden we vanaf de foto’s er al geweldig uit zien.

Ook de 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor valt in de categorie lekker. Daar blijft het niet bij want dankzij de toevoeging Plug-In Hybrid vinden we in de nieuwe Ford Explorer ook een elektromotor/generator die samen met de V6 een totaal vermogen van 331 kW (450 pk) en 840 Nm trekkracht weet te produceren. De Explorer Plug-In Hybrid kan afstanden tot 40 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij afleggen.

Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_1
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_1

Volledig elektrisch rijden

De 257 kW (350 pk) 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor wordt ondersteund door een 74 kW (100 pk) elektromotor. Het lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 13,1 kWh kan via de aansluiting in het linker voorspatbord worden opgeladen. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s.

Standaard kun je kiezen uit vier rijmodi – EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge – die de elektrische aandrijving van de Explorer Plug-In Hybrid in alle omstandigheden optimaal benutten. Wanneer de laadstatus van het accupakket zijn minimum bereikt heeft, schakelt de Explorer automatisch over naar de rijmodus EV Auto. Dan ondersteunt de elektromotor de EcoBoost motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen. De Explorer Plug-In Hybrid verbruikt 3.4 l/100 en heeft een CO2-uitstoot van 78 g/km.

Terrain Management System

Met de rijmodi van het Terrain Management System kan de bestuurder het rijgedrag aanpassen aan de weg-, weer- en terreinomstandigheden. De rijmodi Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand worden in een fraaie grafische weergave op het 12.3-inch instrumentencluster getoond. Hill Descent Control komt daarbij in actie om steile afdalingen in het terrein gemakkelijk te maken.

Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_2
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_2
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_3
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_3
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_4
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_4

Vijf meter lang, twee meter breed en bijna twee meter hoog

De Ford Explorer Plug-In Hybrid is meer dan vijf meter lang, twee meter breed en bijna twee meter hoog. Het ruime en luxueuze interieur biedt plaats aan zeven personen. Als passagier op de eerste en tweede zitrij profiteer je van meer dan een meter been- en hoofdruimte en meer dan 1,5 meter schouderruimte. Ook op de derde zitrij kun je dankzij de 96 cm hoofdruimte, een meter schouderruimte en 83 cm beenruimte ook als volwassenen gemakkelijk plaatsnemen.

De standaard Easy Fold stoelen met Power Raise voor de derde zitrij en Easy Fold stoelen voor de tweede zitrij zijn eenvoudig in te klappen om een volledig vlakke laadvloer en een bagageruimte met een inhoud van maar liefst 2.274 liter te creëren. In het interieur zijn twaalf bekerhouders en diverse opbergmogelijkheden met een totale capaciteit van 123 liter verwerkt.

De standaarduitrusting van de Ford Explorer Plug-In Hybrid omvat onder meer een automatische tientrapstransmissie met E-Shift draaiknop, verwarmbare en gekoelde tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een verwarmbare tweede zitrij, een draadloze oplader voor de smartphone, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zitrij en privacy glas vanaf de B-stijl naar achter.

Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_aansluiting
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_aansluiting
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_cockpit
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_cockpit
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_7_zitplaatsen
Ford_Explorer_Plug-In_Hybrid_7_zitplaatsen

Zesde generatie Ford Explorer

Ford heeft de volledig nieuwe zesde generatie van de Explorer eerder dit jaar in Amerika onthuld. In 1991 introduceerde Ford de eerste Explorer, het model stond aan de basis van het wereldwijde succes van het SUV-segment.

Ford Explorer Plug-In Hybrid voor wie van extra groot houdt
Ford Explorer Plug-In Hybrid voor wie van extra groot houdt
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Ford

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Op het lijste pittig geprijsde SUV’s kunnen we er sinds kort eentje toevoegen, de Ford Bronco, die net als z’n broeders episch genoeg is om het merk maar weg te laten. Kortweg praat je met respect over een Bronco. Om even met de eindconclusie te beginnen, als je hem eenmaal op je oprit hebt staan, wil je eigenlijk dat hij daarvoor altijd blijft staan.

Automotive07.11.2024

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW