Automotive19.03.2024

​Fisker zit in zwaar weer: legt productie elektrische auto’s stil


Autobedrijf Fisker zit in de problemen. De elektrische bolides van het merk worden 6 weken lang niet gemaakt, het geld zou op zijn. Ook kwam er recent een nogal ongemakkelijk gesprek over een review van beroemde techreviewer Marques Brownlee boven tafel, dat het bedrijf ook geen goed doet. Dit is wat er aan de hand is.

Fisker Ocean

Fisker is bekend van Ocean, een SUV die helaas een enorm moeilijke start heeft gehad. De auto werd neergesabeld door autoreviewers en dan vooral op het gebied van herrie, het gebrek aan soepelheid in het rijden, softwareproblemen en het missen van goede opbergoplossingen. En ja, als een van de bekendste YouTubers van de wereld je auto de slechtste auto die hij ooit reviewde noemt, dan helpt dat uiteraard niet. En de remproblemen en motorkappen die zomaar openspringen gooien ook geen hoge ogen.

Fisker heeft het niet makkelijk en moet nu daarom 6 weken lang de fabricage van zijn bolides stilleggen. Het geeft zelf aan: “Fisker pauzeer de productie voor zes weken vanaf 18 maart 2024. Zo kunnen we de voorraad controleren en naar financieringsinitiatieven kijken. Het heeft van investeerders waarschijnlijk wel 150 miljoen dollar weten vast te leggen, maar het moet daarvoor wel aan ‘bepaalde voorwaarden’ voldoen.

EV’s in de problemen

Dat het niet heel lekker gaat met deze auto’s, dat ligt niet alleen aan het merk zelf. In de Verenigde Staten, maar ook in Europa, loopt de verkoop van elektrische voertuigen achter. Hoewel de wens van de EU luidt dat er vanaf 2030 geen brandstofauto’s meer mogen worden verkocht, heeft bijvoorbeeld Mercedes-Benz recent al aangegeven dat het dat niet gaat halen. Mensen blijven nu het kan duidelijk nog wel even voor benzine-auto’s kiezen, ook al is dat straks waarschijnlijk een uitstervende optie.

Fisker zou in gesprek zijn met een grote automaker om te investeren en dat zou waarschijnlijk Nissan zijn. Echter lijkt de uiteindelijke oplossing nog erg ver weg. Fisker is nog enorm kleinschalig: in 2023 heeft het 4.900 auto’s verkocht en in 2024 waren dat er tot nu toe 1.300. De voorraad zou nog uit 4.700 auto’s bestaan. Er werd in 2023 weliswaar 273 miljoen binnengeharkt aan sales: de schuld is meer dan 1 miljard dollar, dus dat is moeilijk om recht te trekken. Helemaal als je ook nog je productie stillegt. Spannende tijden dus voor het automerk, maar ook voor de duizenden mensen die wel al een Ocean op de oprit hebben staan. Gaat Fisker immers kopje onder, dan is het nog maar de vraag hoe het met de ondersteuning en updates van hun auto’s zit.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden