Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het belang van goede banden onder je auto is een bijzonder onderwerp, want eigenlijk weten we nauwelijks iets van dat rubber onder onze auto. Toch bepalen die banden in grote mate de veiligheid van je auto, het is het enige deel wat contact heeft met het wegdek. Het is ook een van de goedkoopste onderdelen van je auto, als we tenminste de dure sportwagens en grotere SUV’s en MPV’s even buiten beschouwing laten. Het is een onderdeel waar we ons graag over laten adviseren door de garage of een bandenboer, maar misschien wel het meest bijzondere bij de aanschaf van banden is de prijs. Wij – Nederlanders – zijn gevoelig voor koopjes en aanbiedingen. Voor de gemiddelde auto kosten de banden zo rond de 85 tot 95 euro afgaande op de prijzen van bekende aanbieders. Naar de onderkant zakt de prijs naar 45 euro voor een Koreaanse band en naar boven lijkt er bijna geen grens.
Het is bijzonder dat we voor een van de belangrijkste onderdelen van een auto die in een hoge mate ook de veiligheid van de auto bepalen het liefst een paar tientjes willen besparen om vooral goedkoop uit te zijn. Die verhouding is eigenlijk volledig weg en wordt volledig gevoed door onwetendheid en onbekendheid met hoe het zit met de veiligheid van band. Het enige criteria wat we hanteren is blijkbaar de prijs. Tot zover het marktmechanisme.
Firestone Roadhawk
De werkelijkheid is dat iedere automobilist eigenlijk dezelfde testen zou moeten doen die wij geluksvogels (petrolheads, journalisten, bloggers en onderzoeksinstituten) wel kunnen en mogen doen. Waar de schrijvende pers het vooral moet hebben van het testen van verschillende banden die vaak op een circuit worden uitgevoerd gaan de consumentebond-achtigen vaak nog een stapje verder.
Voor ons stond deze week een testprogramma met de nieuwe Firestone Roadhawk op het programma. Een ‘voordelige, zogenaamde midrange duurzame band geschikt voor een groot publiek en goed passend bij ons Nederlandse klimaat’. Wat kan de band, hoe houdt hij zich in de diverse testen en hoe doet hij het in een test met een vergelijkbare band? En wat merk je voor verschillen? Het zijn testen waarin jezelf ervaart dat de ene band de andere niet is. Het zijn ook testen waarbij je merkt dat de kwaliteit van de band altijd bepalend is situaties waar het uiterste wordt gevraagd van auto en bestuurder, zeker bij nat weer.
Remmen, bochtige wegen en uitbrekende auto’s
Voor bandentesten worden er vaak voor drie scenario’s gekozen die we graag even in willekeurige volgorde doornemen. Als eerste is daar de test op een bochtige weg die voor een deel nat wordt gehouden. Opdracht is om met een contante snelheid zonder stuur correcties de bocht te nemen met een snelheid van 90 km per uur. Door het stuur te fixeren (niet tegensturen of wat dan ook) voel je wat de auto en banden doen. Op de testbaan van het circuit van Parcmotor Castellolí, 75 km ten westen van Barcelona testen we samen oud Formule 1 coureur Stefano Modenade de nieuwe Firestone Roadhawk tegenover een zogenaamde competitor.
Natuurlijk beseffen we dat deze test door Firestone (Bridgestone) zo opgezet is om ons te laten ervaren dat de Roadhawk er beduidend beter vanaf komt de competitor. Dat laatste komt de band inderdaad, maar misschien veel belangrijker is dat de test met dezelfde Golf GTi en aan andere band wel degelijk zorgt dat de auto licht uitbreekt aan de achterkant. Zouden we test met ene hogere snelheid doen, dat wordt het verschil allen maar groter. En hoe leuk we driften ook vinden, dat zijn geen fratsen die thuishoren op de openbare weg, Wie dit soort testen doet beseft en ervaart het belang van een goede band.
De tweede test is remmen, zo hard als je kunt en vooral niet pompend remmen want die fabel is complete onzin (je remweg wordt echt veel langer). Het ABS (antiblokkeersysteem) functioneert pas optimaal als je je rempedaal door de bodemplaat heen trapt. Dat heet remmen en dat hoor je te doen bij een noodstop. Het voordeel van deze manier van remmen is dat je gewoon kunt blijven sturen. Onze test met de Firestone Roadhawk is hier een noodstop bij een snelheid boven de 100 km per uur. Met de voet vol onderin staat de Golf Gti na ruim 34 meter stil. De vergelijkbare test met met de concurrent levert een 3,5 meter langere remweg op en die 10 procent kan in iedere noodstop situatie heel veel uitmaken. Los van het verschil in remweg is dat je in alle gevallen hard moet remmen en moet blijven kijken. Het is iets wat we niet leren tijdens een rij-opleiding maar iedereen zou het eigenlijk ergens moeten kunnen oefenen. Het kan een leven schelen en je banden zijn hier echt heel bepalend.
De derde test met de Firestone Roadhawk is heerlijk in het rond rijden op een zeer nat wegdek. Hoe ver kun je gaan en merk je ook hier verschil tussen de verschillende banden? Wederom is de Golf de hoofdrolspeler en draaien we onze rondjes in de ‘volle regen’ met een snelheid die we vanaf 40 km per uur langzaam opvoeren. Waar de Roadhawk ons toestaat de velg op te zoeken in de rondjes merken we dat de concurrent het moeilijker heeft en wil de Golf het liefst uitbreken.
Bespaar nooit op je banden
We zeggen het eerlijk, Firestone laat ons geen testen uitvoeren waarbij hun band er slechter vanaf komt. Dat is ook niet de boodschap die we hebben te vertellen. De werkelijkheid is dat goede banden gewoon heel veel kunnen uitmaken voor de verkeersveiligheid van iedereen die deelneemt aan het verkeer. Bespaar daarom niet op banden. Luister eerder naar het advies van je garage (merken-dealer); hij weet welke banden de fabrikant je adviseert. Check ook gerust eens de jaarlijkse onderzoeken als je meer informatie wenst. De door ons geteste Firestone Roadhawk gedroeg zich in bovenstaande testen aanzienlijk beter tegenover een andere waarschijnlijk ook populaire band in het middensegment. De reden waarom we de naam van deze band niet noemen is omdat dit geen vergaand onderzoek is naar de kwaliteit van verschillende banden. Doel was het testen van de Roadhawk en die testuitslag spreekt voor zich.
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024