24.04.2025
Automotive

Fiat 600e de elektrische auto waar je wél blij van wordt

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

In een tijd waarin bijna elke elektrische auto eruitziet alsof hij met een liniaal is getekend, kom ze vanuit het Fiat Style Center in Turijn toch weer met iets onverwachts. De nieuwe Fiat 600e, een auto met een ziel. Geen standaard-gestroomlijnde bolide die als een onopvallend mutsje tussen al even niet opvallende soortgenoten wordt gepositioneerd maar een auto met een karakter, charme en met precies dat vleugje Italiaanse eigenwijsheid. Eindelijk doen ze dat waar ze in Italië juist ze goed in zijn, en dat maakt deze nieuwe 600 juist zo leuk.

Voor mij is het de opvolger van de Fiat 500X, al mag je dat geloof ik niet zeggen. Jammer maar zo voelt het wel. Wie denkt dat dit de grote broer is van de Fiat 500e is, prima maar als je goed naar kijkt is deze 600e in alles de spirituele én technische opvolger van de Fiat 500X. Maar dan beter, zeg maar gerust veel beter. Hij is moderner, minstens zo ruim, voelt lichter aan, rijdt echt uitzonderlijk en heeft in alles een design wat veel meer in balans is en wat ontegenzeggelijk ‘molto’ Fiat is. De proporties kloppen.

Deze nieuwe 600 (in naam dan) zorgt voor een frisse, eigentijdse look. Fiat 2.0, zonder de designtaal van ‘toen’ te verliezen. Wie Fiat is zijn hart draagt ziet deze 600 zo vanaf het dak van de befaamde Lingotto fabriek (Turijn) naar beneden rijden, alsof de tijd even heeft stilgestaan.

De Fiat 600 is geen pastiche

De 600e doet niet aan plakplaatjes-nostalgie. Dit is zeker geen pastiche! In plaats daarvan mixt de Fiat 600 de klassieke lijnen met moderne accenten, en dat doet heel stijlvol. Ronde vormen, een knipoog naar het verleden, waarin alles strak is geïntegreerd. Urban cool met flair, een auto die je in één oogopslag herkent, zónder kitsch.

Binnenin is het nog steeds een Fiat, maar dan veel meer volwassen. De afwerking is misschien wel de grootste verrassing. Het is niet zo dat het interieur van een Fiat in het verleden gemaakt was van goedkope plastics, maar dit voelt totaal anders. De stoelen zijn comfortabel en het interieur straalt rust uit. Dan is er ook nog de keuze voor alternatieve materialen, zoals gerecycled kunststof gecombineerd met metaalachtige accenten die aanwezig zijn rond de ventilatieroosters, de bedieningselementen en in de deur.

Zachte aanraakmaterialen vind je terug op belangrijke contactpunten. Met de optie voor vegan leer komt Fiat tegemoet aan de groeiende vraag naar diervriendelijke alternatieven.

Tipicamente Italiana, vertalen is niet nodig

Waar veel EV’s van de lopende band rollen als technologische producten, voelt de 600e als een auto die nog echt ontworpen is. Met de hand, met oog voor verhoudingen, met aandacht voor detail. Het dashboard heeft flair, de lichtsignatuur is uniek, en alles zit precies daar waar je het verwacht. Dit is typisch Italiaans (zie kop), design dat niet alleen functioneel is, maar ook je zintuigen prikkelt.

Hybride of volledig elektrisch

De Fiat 600 is verkrijgbaar in twee versies, als Fiat 600e en als de Fiat 600 Hybrid waarvan wij de eerste rijden, de volledig elektrische uitvoering. Het uitrustingsniveau is volledig genoeg voor een EV in deze prijsklasse. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard (draadloos) aanwezig, net als een 10.25″ infotainmentscherm. Hij is verder uitgerust met alle denkbare (ADAS) rijhulpsystemen (die kunnen per uitvoering wel afwijken) waaronder adaptive cruise control, lane keeping assist, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera met parkeersensoren én semi-automatisch inparkeren

Onder de kap ligt een 54 kWh accupakket met een actieradius van 400 kilometer volgens de teller op dashboard. In de praktijk haal je moeiteloos 300 tot 340 km, zelfs als je niet als een heilige rijdt. En dat is verrassend knap. Bij nogal wat EV’s met een vergelijkbare actieradius zie je deze snel kelderen zodra je ook maar een beetje gas geeft. De 600e blijft echter opvallend efficiënt. Het rijgedrag is lichtvoetig en direct waardoor je makkelijk ook wat sportiever gaat rijden.

Techniek die je niet in de weg zit

De 600e is verder zeker geen showpony. Je vindt er geen futuristische AI-stem of augmented reality-head-up display. Misschien wel een verademing. Alles wat je nodig hebt, zit erin – draadloos CarPlay, een helder scherm, goede rijhulpsystemen – maar zonder een overdosis aan tech die je ook weer afleidt. De charme zit ‘m juist in de eenvoud. In het gevoel dat je zélf rijdt, in plaats van passagier bent van een algoritme.

Een elektrische auto met een ziel.

Natuurlijk zijn er genoeg alternatieven, al was het alleen al binnen de familie van Stellantis. Maar weten die je ook écht te raken. Ze zijn degelijk, logisch, verantwoord. Maar de Fiat 600, die doet iets anders met je. Hij doet je glimlachen en voelt aan als een auto ontworpen door mensen met liefde voor autorijden.

Je kunt zomaar blij worden van deze Fiat 600e, hij is niet revolutionair, niet de goedkoopste en niet de snelste. Maar hij is iets wat zeldzaam is geworden in autoland, een elektrische auto met een ziel. Hij verrast je, voelt goed en maakt dingen simpel. Dat is misschien precies wat veel autoliefhebbers zoeken, maar zelden vinden.

Share this post