Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De nieuwe Fiat 124 Spider is niet alleen een auto voor mooi weer want je kunt er natuurlijk een heel jaar in rondrijden. Maar wees eerlijk: zonder hoofddeksel is het toch wel een andere auto. Het is door de warme zomers in Nederland sowieso een stuk aangenamer geworden om ‘open’ te rijden. Fiat had het voor ons op dit punt bij de introductie nauwelijks beter kunnen plannen. Aan een zonovergoten Gardameer toeren we heerlijk langs de waterkant en gaan we pas gas geven als de wegen zich naar boven krommen in het bergachtige landschap. Leuker kan toch, niet zul je haast gaan denken.
Toeren of gas geven
Je kunt met deze prachtig gestileerde spider op twee manieren rijden. Dak eraf, zonnebril op en op je ‘gemakkie’ toeren, of je in een sportauto wanen en vol gas gaven. Het leuke van deze nieuwe Spider is dat hij beide toelaat. De nieuwe 124 spider (dit jaar is het 50 jaar geleden dat hij voor het eerst op de markt kwam) straalt emotie uit en heeft een heerlijk soft geluid dat lekker klinkt als je gas geeft. Maar heel eerlijk ook in tour-mode voelt hij gewoon lekker aan. Juist omdat de motor zich soepel gedraagt en onderin voldoende koppel heeft. Alles in deze roadster lijkt te kloppen.
Het is het moment waarop je als bestuurder of bijrijder geniet van dit Italiaanse raspaardje wat een familielid is van de in Japan geproduceerde Mazda MX-5, de meest succesvolle roadster ooit. Het resultaat van die samenwerking tussen beide automerken mag er wezen. Fiat’s designers van het Centro Stile in Turijn (de plek waar ook Alfa Romeo, Abarth en Maserati van de tekentafel wegrijden) zijn er meer dan in geslaagd om de 124 Spider z’n typische Italiaanse looks te geven waardoor hij een geheel eigen gezicht heeft gekregen. Meer passend bij de Europese designtaal en minder bold als het zusje die duidelijk lonkt naar de Amerikaanse markt.
Open rijden aka de cabrio-factor
De 124 Spider kun je technisch en qua rijgenot beoordelen met zowel de kap dicht als open. Het is dezelfde auto maar wanneer het dak eraf gaat is het toch net allemaal even anders. De stoffen kap die de wagen omtovert in een cabrio kun je met een simpele handmatige beweging laten verdwijnen. In Italië vergapen mensen op straat zich als deze Spider van hun zo geliefde Fiat voorbij zien komen. De auto valt op en als echte cabrio/roadster moet je eigenlijk als het maar evan kan dan ook gewoon ‘open’ gaan rijden. Het is overigens opmerkelijk hoe de Spider wordt ingeschat door de omgeving, die toch verwachten dat dit zomaar een zeer kostbare ‘Italiaan’ is.
Goedkoop of aantrekkelijk
Veel mensen zullen wellicht een auto tussen 30 en 35K behoorlijk aan de prijs vinden maar de looks van de 124 Spider zorgen ervoor dat deze Italiaanse bolide aanzienlijk duurder wordt ingeschat. Is ‘ie dus goedkoop dan? Nope, maar door zijn prijsstelling is hij juist reuze aantrekkelijk en als je wilt kun je bijna het hele jaar genieten van het feestje wat we ‘open rijden’ noemen. Natuurlijk is dit een tweezitter pur-sang en kun je ook je hutkoffers niet kwijt in de bagageruimte. Maar dat speelt ook eigenlijk helemaal niet want een Fiat 124 Spider koop je vooral om van te genieten en niet om je zwager ermee te gaan verhuizen.
Onder de motorkap
De 124 Spider komt in Nederland op de markt met een 1.4 MultiAir turboblok, goed voor 140 Pk, een koppel van 240 Nm en een topsnelheid rond de 200 km/u. Verder ligt er een handgeschakelde zesbak in die prima schakelt en past bij deze auto. De wagen wordt standaard geleverd met 16-inch wielen en 195/50R banden. De optionele 17-inch wielen met de net iets bredere banden (205/45R) passen duidelijk beter bij het ontwerp en zouden ook bij deze auto gewoon standaard gemonteerd moeten zijn.
Hoe boeiend zijn de sportieve prestaties eigenlijk?
Zoals hierboven al staat geschreven kun je op twee manieren rijden met de 124 Spider. Hem vergelijken met supersnelle boxers van Duitse makelij is volstrekt niet aan de orde. Het gaat er ook niet om in hoeveel seconde je sprint naar de 100 km/u, al is dat voor velen nog steeds een norm. Net als de top van rond de 200 km/u die voor sommige snelheidsliefhebbers niet snel genoeg is voor onze Nederlandse wegen. Boven de 160 km/u met een open Spider is sowieso niet echt heel super. Met deze nieuwe 124 Spider kun je wel degelijk sportief rijden, de wagen accelereert prima, het motorgeluid is goed gekozen en hij is zonder meer responsive. Maar bovenal gaat het bij dit stukje Italiaanse nostalgie om het rijden onder alle omstandigheden en dat verveelt geen seconde.
Fiat 124 Abarth
Wie echter vindt dat het gewoon sneller moet hoeft niet te treuren want naast de Fiat 124 Spider is er de Fiat 124 Abarth (meerprijs ruim 11.000 euro). En kenners weten al wat dat betekent als Abarth op de neus van de auto verschijnt, dan wordt het over het algemeen net effe een tikkie anders. De 170 Pk’s doen direct hun werk, het geluid neemt dankzij het Record Monza uitlaatsysteem toe op een manier dat nu echt iedereen de auto nakijkt, de besturing en vering wordt strakker en ergens op de auto vind je een van de mooiste en klassieke logo’s in de auto-industrie. Abarth betekent in alles sportief met een een eigen geluid en altijd bloedsnel.
Fiat 124 Spider vs Fiat 124 Abarth Spider
Wie de auto’s bekijkt ziet niet veel verschillen, dat logo ja, dat is anders maar verder is het eeneiige-tweeling waarbij de laatstgeborene gewoon op de wereld is gekomen om wat sneller door het leven te gaan. Waar de Fiat 124 Spider nog voldoende ruimte laat om lekker te toeren is dat bij de 124 Abarth toch wel anders. Natuurlijk kun je ook lekker mee toeren in de polder, maar het ritje wordt gewoon leuker als je wel de gaspedaal weet te vinden. Daar vraagt eigenlijk deze veel snellere versie duidelijk om.
Iedereen wil eens in z’n leven wel een keer een 124 Spider
Er zijn maar weinig autoliefhebbers die niet verliefd worden op de Spider en de Abarth. De looks en rijgenot liegen er bij beide niet om. Voor velen blijft zo’n tweezitter een lang gekoesterde droom maar om die nu eens werkelijk te maken moet je er gewoon een keer mee gaan rijden. Daar zit wel een verhoogd risico aan waar je wel rekening mee moet houden. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat je na een paar uurtjes besmet raakt van het virus van deze auto en je eigenlijk je eigen auto voor deze 124 Spider zou willen inruilen (of ‘m voor erbij wil hebben). En eigenlijk is dat best logisch want misschien wil iedereen wel een één keer in z’n leven ook een Fiat 124 Spider.
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023