Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Zoals alle autofabrikanten zal ook Ferrari uiteindelijk af moeten stappen van de ‘ouderwetse’ brandstofmotor. De Italiaanse supercar merken lobby’en nog wel om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, maar het is onvermijdelijk dat we over een aantal jaren geen ‘turbo jankende’ bolides met 8, 10 of 12 ‘ronkende’ cilinders meer kunnen horen. Nu is Ferrari al volop bezig met de ontwikkeling van een hybride, maar de supercar fabrikant heeft mogelijk nog iets leuks in petto voor het post-ICE tijdperk. Door luchtdruk aangedreven ‘raketten’ die voor meer acceleratie, snelheid én een betere wegligging moeten zorgen.
Patentaanvraag voor ‘luchtdruk’ aandrijving
Ferrari heeft onlangs een patentaanvraag ingediend voor een technologie waarbij gebruik gemaakt wordt van luchtdruk om hun bolides straks mede voort te stuwen. Het lijkt een beetje, maar dan ook echt maar een beetje, op de technologie van een luchtdrukpistool waarbij een object (kogeltje) onder grote druk door een kleine opening weggeschoten wordt. Het systeem voor de ‘gasstuwraketten’ waar Ferrari aan werkt is natuurlijk ietwat complexer. Daarbij wordt gebruik gemaakt van meerdere ‘stuwrakketten’ die allemaal vijf uitlaatstukken hebben, elk met een andere diameter.
Wanneer de luchtdruk in de ‘raket’ hoog genoeg is, kan deze via het systeem met een kracht van ongeveer 5000 Newton (ca. 510 kg) naar buiten gestuwd worden. Die ‘luchtdruk boost’ kan gebruikt worden om de auto sneller te laten accelereren of rijden, maar ook om de wegligging te verbeteren door de luchtstroom tussen de auto en het wegdek – het zogenoemde grondeffect – te ‘jagen’. De ‘spuitopeningen’ van de luchtdruk aangedreven raketten zitten in het ontwerp daarom niet alleen aan de achterzijde van de auto, maar ook aan de voorkant, zijkant, in het dak en de bodem.
Lijkt op Tesla’s stuwraketten, maar dan anders
Helemaal nieuw is het systeem dat Ferrari ontwikkelt overigens niet. Jaren geleden bedacht Elon Musk een vergelijkbare technologie voor de Tesla Roadster. Toch zitten er wel degelijk significante verschillen tussen het stuwraketsysteem van Tesla en dat van Ferrari.
Het systeem van Tesla werkte bijvoorbeeld met een elektrische compressor. Het systeem van Ferrari doet dat niet. De Italiaanse fabrikant gebruikt een compressor die mechanisch is gekoppeld aan de voor- of achteras en samenwerkt met een warmtewisselaar om de luchtdruk op te bouwen en op peil te houden. Met dit systeem kan de compressor worden gebruikt als systeem voor het terugwinnen van kinetische energie, tijdens het remmen bijvoorbeeld.
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive29.10.2023
Onthulling van de Ferrari 296 Challenge
Automotive24.10.2023
Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive10.08.2022
Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug
Online05.04.2022