Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Met de SP-8 heeft Ferrari vandaag zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. De SP-8 maakt deel uit van het Special Projects-programma van het merk en is ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni.
De SP-8 is een V8-model met midden-achtermotor, op basis van de F8 Spider waarvan hij de lay-out, het chassis en de motor heeft overgenomen. De SP-8 one-off is het nieuwste lid binnen het meest exclusieve segment in het Ferrari-gamma: unieke auto’s die zijn vervaardigd volgens de specificaties van individuele klanten, waardoor ze het ultieme in Ferrari-personalisatie belichamen.
De SP-8 is vandaag te zien tijdens de Finali Mondiali Ferrari 2023 op het Mugello Circuit, tot aan het einde van het event. Daarna wordt hij van 16 november 2023 tot maart 2024 tentoongesteld in het Ferrari Museum in Maranello.
Ode aan de 3,9-liter V8 biturbomotor
De naam van de auto vormt een ode aan de 3,9-liter V8 biturbomotor, één van de meest geprezen krachtbronnen ooit die bovendien 4 jaar achtereen de prestigieuze International Engine of the Year (IEOTY) award won. Omdat de klant die de opdracht gaf voor de ontwikkeling van de SP-8 uit Taiwan komt, is het getal 8 ook belangrijk. In de Chinese cultuur staat het namelijk als geluksgetal te boek en voorspelt het traditioneel geluk en persoonlijk succes.
Het meest unieke kenmerk van de SP-8 is het feit dat hij geen dak heeft, waardoor hij in elk opzicht een volbloed tweezits roadster is. Dat design onderstreept zijn sportieve karakter, de visuele impact en de open rijbeleving. Deze configuratie vereiste een verregaande verfijning van de aerodynamica door een combinatie van CFD-simulaties, windtunneltests en circuittests om een niveau van akoestisch comfort en winddynamiek te garanderen dat vergelijkbaar is met de auto die als inspiratie diende.
Styling Ferrari SP-8
Het belangrijkste stylingthema van de auto draait om de wijze waarop de volumes overgaan en in elkaar versmelten: de ongelakte voorkant van koolstofvezel loopt door tot aan de achterzijde, waardoor een tweekleurig effect ontstaat dat een krachtig contrast creëert, zowel in kleur als materialen. Door het weglaten van de inklapbare hardtop konden de designers de volledige achterzijde radicaal restylen, waardoor die meer volume kreeg, met een strakke taillelijn. Het design van de auto is verdeeld in twee delen die met elkaar zijn verbonden door een functioneel middengebied in matzwart, met daarin de luchtinlaten aan de zijkant met aparte kanalen voor de intercoolers en de motor. Het bovenste gedeelte van deze band bevat een ventilatieopening voor de motorruimte met elementen in langsrichting die verwijzen naar vergelijkbare accenten die zo typerend zijn voor Ferrari’s uit het verleden.
De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door een imposante, gegoten aluminium grille over de volledige breedte, gemaakt uit één enkele, 3D-geprinte mal. Qua design volgt de grille hetzelfde thema, dit keer in een verticale lijn, waarbij de tussenruimte in naar buiten toe geleidelijk groter wordt om de luchtstroom beter naar de twee voorste radiatoren te kanaliseren. De creatie van deze elementen werd geoptimaliseerd door de nauwe samenwerking tussen het Ferrari Styling Center en het aerodynamicateam, dat het ontwerp van de auto maandenlang heeft aangescherpt met behulp van CFD.
Andere delen van de SP-8 die opnieuw zijn ontworpen ten opzichte van de donorauto zijn onder meer de koplampen, die speciale designs en lenzen hebben, de achterlichten die zijn afgeleid van die van de Roma met specifieke lenzen, de voorruit en de uitlaatpijpen, die dezelfde lijn volgen als die onder de 296 GTB, en de speciaal ontworpen velgen in een specifieke kleur (mat Grigio NART). Deze directionele vijfspaaks velgen zijn exclusief voor deze auto ontworpen en bieden een moderne kijk op de klassieke velgen die werden gebruikt op de Ferrari Sports Prototypes en op de legendarische F40. Een slim en herkenbaar onderdeel van hun algehele design zijn de zwaar aangezette delen en grote openingen die zijn ontworpen om ze lichter te maken.
In de auto is een belangrijke wijziging aangebracht aan de middenconsole om de F1-versnellingsbakbediening te huisvesten die sinds het debuut van de SF90 Stradale het Ferrari-gamma kenmerkt.
Ferrari Special Projects
Het Special Projects-programma is gericht op het creëren van unieke Ferrari’s (zogenaamde ‘One-Offs’) die worden gekenmerkt door een exclusief ontwerp dat is afgestemd op de eisen van een klant, die zo eigenaar wordt van een uniek model.
Elk project komt voort uit een idee van de klant en wordt ontwikkeld in samenwerking met een team van designers van Ferrari’s Styling Centre. Zodra de proporties en vormen van de auto zijn gedefinieerd, worden gedetailleerde ontwerp-blauwdrukken en designstructuur ontwikkeld voordat het productieproces voor de nieuwe One-Off begint.
Het gehele traject duurt gemiddeld zo’n 2 jaar, waarbij de opdrachtgever nauw betrokken is bij de beoordeling van de design- en goedkeuringsfase. Het resultaat? Een unieke Ferrari met het Steigerende Raspaard-logo, ontworpen volgens dezelfde unieke kwaliteitsvereisten die zo kenmerkend zijn voor alle auto’s uit Maranello.
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive29.10.2023
Onthulling van de Ferrari 296 Challenge
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive09.02.2023
Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving
Automotive10.08.2022
Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug
Online05.04.2022