14.11.2019
Automotive

Ferrari Roma, de nieuwe coupé uit Maranello

By: Redactie Carrepublic

BlogAutomotive

Ferrari heeft vandaag de Ferrari Roma onthuld. Deze nieuwe coupé uit Maranello is tijdloos qua design, maar is ook krachtig en wendbaar voor weer een unieke rijbeleving. Qua style is het een moderne interpretatie van de zorgeloze lifestyle van het Rome uit de jaren ’50 en ’60, waar het model dan ook zijn naam aan dankt: Roma!

Ferrari Roma

Stilistisch wordt de Ferrari Roma gekenmerkt door moderne en symbiotische vormen. De afmetingen en de pure, elegante lijnen zijn directe afgeleiden van Ferrari’s traditionele grand tourers met midden-voormotor, waarvan de 250 GT Berlinetta Lusso en 250 GT 2+2 de meest iconische voorbeelden zijn. Dit nieuwe model is dan ook nadrukkelijk op deze 2 ‘legends’ geïnspireerd.

De engineers van Ferrari hebben weer wat nieuwe technologieën ontwikkeld om de ‘best-in-class’ prestaties te behouden. De meest opvallende is de beweegbare achterspoiler die is geïntegreerd in de achterruit. Gesloten behoudt de auto daarmee zijn elegante vormen; bij hoge snelheden opent de spoiler automatisch voor extra downforce.

V8 turbo goed voor 620 pk

De nieuwe 2+ coupé van Ferrari beschikt over een V8 turbomotor die goed is voor 620 pk bij 7.500 tpm, waarmee hij het krachtigste model in dit segment is. De motor – een lid van de V8-familie die al 4 jaar op rij is uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ – vertrouwt op Variable Boost Management voor een razendsnelle gasrespons.

Naast de toepassing van benzinepartikelfilters is er veel aandacht besteed aan de geluidsbeleving van de krachtbron. Daartoe is het uitlaatsysteem geheel nieuw ontworpen, waarbij de dempers zijn verwijderd en plaats hebben gemaakt voor de introductie van nieuwe bypass-kleppen.

Ferrari_Roma_nuovo
Ferrari_Roma_nuovo

Verder beschikt de Ferrari Roma over een nieuwe 8-traps versnellingsbak met dubbele koppeling, die wat is compacter geworden en 6 kilogram lichter dan zijn 7-traps voorganger. Het chassis van de Roma profiteert van de voordelen van Ferrari’s modulaire technologie voor de nieuwe modelgeneraties. Zowel de carrosserie als het onderstel is nieuw ontwikkeld met het oog op maximale gewichtsreductie en geavanceerde productietechnologieën. 70% van de onderdelen is zelfs geheel nieuw.

De Roma krijgt Ferrari’s geavanceerde, dynamische rijsystemen. De meest opvallende daarvan zijn Side Slip Control 6.0 (een primeur op een GT-auto van Ferrari), met vijf posities voor de manettino, en Ferrari Dynamic Enhancer, dat de gierhoek van de auto aanstuurt door hydraulisch de remdruk bij de remklauwen aan te passen.

Ferrari Styling Centre

Qua uiterlijk heeft het Ferrari Styling Centre de nadruk gelegd op een ‘clean’ design. De auto heeft lange, gestroomlijnde lijnen die vloeiend over de motorkap lopen. Om dat formele minimalisme nog nadrukkelijker aan te zetten, zijn alle overbodige zaken verdwenen. Zo wordt de radiatorkoeling bijvoorbeeld geregeld via een monolithisch paneel dat enkel daar waar nodig is geperforeerd, waardoor een nieuw radiatorgrille-concept is ontstaan. De full-LED adaptieve koplampen gaan vergezeld van een horizontale lichtstrip die hint naar de structuur onder de carrosserie.

Bij het interieur hebben de designers van het Ferrari Styling Centre voor een nieuwe benadering gekozen, met 2 aparte cellen voor de bestuurder en passagier. Waarmee een evolutie van het dual cockpit concept is ontstaan dat nu in het gehele interieur wordt doorgezet, in plaats van zich voorheen te beperken tot het dashboard.

Ogen op de weg, handen op het stuur

De styling van het interieur is geïnspireerd op het compleet nieuwe design van de HMI (Human Machine Interface). Dat betekende een enorme stap voorwaarts, te beginnen met het nieuwe stuurwiel dat is ontworpen volgens de ‘Ogen op de weg, handen op het stuur’ filosofie.

Alle belangrijke bedieningselementen werken via haptische aansturing, waardoor de bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen. Het 16 inch digitale instrumentarium voorziet in alle benodigde informatie, terwijl het centrale 8,4 inch grote verticale scherm en het nieuwe passagiersdisplay intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn.

Het totaalplaatje klopt weer, zoals je uiteraard mag verwachten van Ferrari. Over de beschikbaarheid, prijskaartje, etc is nog niks bekend.

<i>De Ferrari Roma in Rome</i>
De Ferrari Roma in Rome
<i>Wie zou er niet graag plaatsnemen in deze cockpit ;)</i>
Wie zou er niet graag plaatsnemen in deze cockpit ;)

Share this post