Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
We hebben het al eerder aangegeven, bij Ferrari stoppen ze op dit moment veel tijd en aandacht in de bouw van speciale versies op basis van de Ferrari 812 Superfast. Zo verscheen er in het najaar van 2020 de Ferrari Omologata, inmiddels de 10e unieke ‘one-off’ (vermoedelijk prijs rond de 3.5 mio euro), technisch gebaseerd op die 812 Superfast. Wie daar de eigenaar van is nog steeds onbekend al is hij al wel meerdere keren gespot in München.
Ruim een half jaar later verschijnen er nu twee nieuwe gelimiteerde special editions, de Ferrari de 812 Competizione en een Ferrari 812 Competizione A, in een Targa-top uitvoering. Beide modellen zijn eveneens gebaseerd op die inmiddels wel berucht te noemen Ferrari 812 Superfast. De Ferrari 488 GT Modificata, eveneens een special edition die twee maanden na de Omologata verscheen heeft een eigen ontwerp en is ontwikkeld voor Ferrari Club Competizioni GT Races.
Ferrari 812 Competizione en 812 Competizione A
De Ferrari 812 Competizione en de unieke 812 Competizione A zijn beide voorzien van wat wordt omschreven als de meest spectaculaire V12 die momenteel op de markt leverbaar is. Het resultaat is een atmosferische, 610 kW/830 pk en 695 Nm sterke 6,5-liter V12 (9.500 toeren p/m) met een ongekend geluid.
In zowel de 812 Competizione als de 812 Competizione A is de motor gekoppeld aan een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die volgens opgave 5 procent sneller schakelt. Beide modellen hebben een nieuwe onafhankelijke vierwielbesturing en Side Slip Control 7.0, dat een overload aan elektronische systemen aanstuurt, uiteenlopend van het elektronische differentieel (E-Diff), traction control, remdruk en de Virtual Short Wheelbase 3.0 vierwielbesturing.
Design
Uiterlijk onderscheiden alle special series modellen zich nadrukkelijk van de Ferrari 812 Superfast. Verschillen zijn bijvoorbeeld de motorkap en het ontbreken van de achterruit die plaats heeft gemaakt voor een aluminium cover met aerodynamische luchtgeleiders. De Ferrari 812 Competizione A, de Targa-versie heeft sowieso geheel eigen, unieke styling.
Bij de Ferrari 812 Competizione A lijkt het zwaartepunt van de auto wat lager te liggen, vooral vanaf de zijkant gezien in vergelijking met de 812 Competizione. Het Targa-dak is gemaakt van koolstofvezel passend bij de rolbeugels.
Prestaties
Geheel in stijl met het indrukwekkende uiterlijk van de beide 812 Competizione modellen zijn ook de prestaties. De Ferrari 812 Competizione sprint in 2.85 sec. van 0 naar 100 km/h. Voor de 200 km/h heeft hij slechts 7.5 sec. nodig. Wie een groot hart heeft en zijn rechtervoet stijf op de gaspedaal drukt ziet de snelheid oplopen tot boven de 340 km/h.
Het enige minpuntje (of juist niet voor Ferrari) is dat de Ferrari 812 Competizione en de 812 Competizione A niet meer te koop zijn. Alle 999 modellen zouden inmiddels al zijn uitverkocht.
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive29.10.2023
Onthulling van de Ferrari 296 Challenge
Automotive24.10.2023
Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive09.02.2023
Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving
Automotive10.08.2022