Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Fastned heeft vandaag de resultaten over het derde kwartaal van 2022 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de laadprovider nog weinig merkt van de energiecrisis. De omzet is, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, meer dan verdrievoudigd en kwam uit op ruim 10 miljoen euro. En dat terwijl het aantal laadsessies en klanten ‘slechts’ verdubbelde. Die kwamen respectievelijk uit op 593.000 en 190.000. De hogere tarieven voor elektriciteit zullen zeker een belangrijke bijdrage geleverd hebben aan de forse omzetstijging.
Meer EV’s, dus ook meer laadsessies
Daarnaast is ook het aantal EV’s het afgelopen jaar weer flink gestegen. Daar profiteert Fastned natuurlijk ook van. In Nederland groeide het aantal EV’s op de wegen met meer dan 40 procent. In Duitsland en het VK, waar Fastned ook actief is, was die stijging met respectievelijk 70 en 76 procent nog veel groter.
Een andere factor die bijdraagt aan de stijging van het aantal laadsessies, klanten en omzet van Fastned is de groei van het aantal laadpalen. Op dit moment beschikt de laadprovider over 359 locaties met in totaal meer dan 1000 laadpalen, 1002 om precies te zijn. In het laatste kwartaal van dit jaar streeft Fastned om nog eens minimaal 65 nieuwe laadstations te openen.
Laden bij Fastned goedkoper dan thuis?
Terwijl ik dit schrijf schiet me nog iets anders te binnen. De stijgende prijzen voor elektriciteit zouden sommige EV-eigenaren, die thuis inmiddels een energiecontract hebben met kWh tarieven die de 1 euro (ver) overstijgen en niet over zonnepanelen beschikken, kunnen doen besluiten om juist buitenshuis te gaan laden.
Om even bij het voorbeeld van Fastned te blijven, daar betaal je nu gemiddeld 83 cent per kWh. Ik ken inmiddels mensen die thuis nu veel meer moeten afrekenen voor een kWh. Voor hen is het dus simpelweg voordeliger hun EV om bij Fastned (of een andere laadprovider) op te laden dan thuis.
Fastned heeft daar desgevraagd geen informatie over. Dat is op zich niet zo gek, aangezien klanten natuurlijk niet gevraagd worden naar hun energietarieven. Pure speculatie van mijn kant dus, maar ik denk wel dat het niet zo’n hele gekke veronderstelling is.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024