Automotive03.03.2022

UPDATE: Rivian door het stof; trekt prijsverhoging voor bestelde EV’s terug


EV-fabrikant wilde de prijzen met vele duizenden dollars verhogen

Het was maar van korte duur, maar het zal Rivian toch geen goed gedaan hebben. Deze week maakte de fabrikant van EV’s bekend dat het de prijzen van de R1T (pickup) en R1S (SUV) met 17 tot 20 procent verhoogd werden. Dat kwam neer op zo’n 13 tot 18 duizend dollar. Het zal niemand verbazen dat veel Rivian klanten daar niet bepaald blij van werden. Zeker als je bedenkt dat bijna alle Rivian’s die nu besteld zijn nog geproduceerd en uitgeleverd moeten worden. Dat lag volgens de fabrikant deels ook ten grondslag aan de reden voor de prijsverhogingen. Duurdere grondstoffen, inflatie en de inmiddels welbekende chiptekorten.

Prijsverhogingen bestaande bestellingen teruggedraaid

De commotie, en vooral ook het aantal annuleringen van bestellingen, die in de anderhalve dag ná de aangekondigde prijsverhoging ontstaan is, heeft Rivian nu doen besluiten de prijsverhogingen terug te draaien en haar excuus aan te bieden voor het geschade vertrouwen. Klanten die hun bestelde Rivian deze week, naar aanleiding van de prijsverhoging, geannuleerd hebben kunnen als ze dat willen die annulering weer ongedaan maken. Ze krijgen dan ook weer hun oorspronkelijke plek in de wachtrij terug.

Kortom, Rivian is door het stof gegaan. In een statement zegt de CEO dat de fabrikant zich niet goed genoeg gerealiseerd dat klanten de overeengekomen verkoopprijs en de samengestelde configuratie van de auto als een vaststaande afspraak zagen. Rivian dacht dat ze daar nog wel aan konden toornen. Dan wel door het aanpassen van de configuratie (een dual-motor en kleiner accupakket), dan wel door het verhogen van de prijs van de gekozen configuratie.

Het statement van Rivian: “We hebben niet begrepen hoe u uw configuratie als prijsvast beschouwde, en we gingen er ten onrechte van uit dat het aangekondigde Dual-Motor en Standard-batterijpakket configuraties zou bieden die vergelijkbare prijzen zouden opleveren als uw oorspronkelijke configuratie. Hoewel dit de logica was, was het verkeerd en hebben we uw vertrouwen in Rivian geschonden.

Voor iedereen met een Rivian-voorbestelling vanaf de prijsaankondiging van 1 maart, wordt uw oorspronkelijk geconfigureerde prijs gehonoreerd. Als je je voorbestelling op of na 1 maart hebt geannuleerd en deze wilt herstellen, herstellen we je oorspronkelijke configuratie, prijsstelling en leveringstijdstip. Ons team zal de komende dagen een e-mail sturen met meer details.”

Oorspronkelijk artikel:

Rivian is een van de nieuwe automerken die de afgelopen maanden volop in het nieuws is. De ‘hype’ rondom het merk neemt bijna Tesla-achtige vormen aan. Dat geldt inmiddels ook voor de prijskaartjes van de Rivian EV’s. De quad-motor versies van de R1T pickup en R1S SUV zijn deze week vele duizenden dollars duurder geworden. Het moge duidelijk zijn dat veel klanten van het automerk daar bepaald niet blij mee zijn. Inmiddels hebben al duizenden klanten die een Rivian in bestelling hebben staan, die order geannuleerd. In de praktijk zijn er nog geen 1000 Rivian’s van de band gerold en uitgeleverd, maar het merk heeft, of had, wel al een veelvoud daarvan aan bestellingen, of pre-orders binnen.

Productiekosten, grondstoffen en inflatie

Volgens Rivian hebben de prijsverhogingen, die variëren van zo’n 12 tot 18 duizend dollar, te maken met de inflatie, de stijgende grondstofprijzen en chiptekorten. Problemen waar vrijwel de hele automotive industrie momenteel mee kampt. Maar een prijsverhoging van 17 tot 20 procent is natuurlijk ronduit belachelijk. Zo denken veel klanten van Rivian er ook over.

Rivian’s statement over de exorbitante prijsverhogingen: “Net als de meeste fabrikanten wordt Rivian geconfronteerd met inflatiedruk, stijgende componentkosten en ongekende supply chain-tekorten en vertragingen voor onderdelen (inclusief halfgeleiderchips). Deze kostenstijging en complexiteit als gevolg van deze uitdagende omstandigheden maken een verhoging van de prijzen van de huidige R1T- en R1S-modellen noodzakelijk. Prijzen die oorspronkelijk in 2018 werden vastgesteld. Deze beslissing zal ons in staat stellen concurrerende producten te blijven aanbieden die de hoge standaard van kwaliteit, prestaties en mogelijkheden die onze klanten van Rivian verwachten en verdienen.”

Rivian zegt dus dat de prijsverhoging nodig is om concurrerend te kunnen blijven. Tsja, je hoeft natuurlijk maar iets te bedenken, Let wel, de problemen rondom de inflatie, chiptekorten en grondstoffen zijn volkomen legitiem, maar vooralsnog zie ik andere autofabrikanten, ook die van EV’s hun prijzen nog niet met meer dan 15 procent omhoog gooien. Laten we hopen dat Rivian op dit gebied geen trensetter wordt!

Prijzen dual-motor uitvoeringen nog ongewijzigd

Vooralsnog gelden de prijsverhogingen alleen voor de quad-motor modellen van de R1T en R1S. De prijskaartjes van de pas aangekondigde dual-motor modellen gaan niet omhoog. Daarbij moet wel aangetekend worden dat die uitvoeringen op z’n vroegst pas in 2024 geleverd kunnen worden. Met andere woorden: Rivian heeft nog ruim anderhalf jaar om de prijzen van die uitvoeringen aan te passen.

Intussen blijft het al een tijdje redelijk stil rondom de gesprekken tussen VDL Nedcar en Rivian over mogelijke productie in Nederland. De Nederlandse autofabriek maakte gisteren nog bekend dat het volgende week noodgedwongen moet stoppen met de productie van zowel de Mini’s als BMW’s. Reden daarvoor is een gebrek aan onderdelen. Door de oorlog in Oekraïne is de levering van bepaalde onderdelen tot stilstand gekomen. De voorraad is eind deze week op, en dan valt de productie stil.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit