Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Zoals al een tijdje bekend zijn vorig jaar, onder druk van het chiptekort en, eind van het jaar, de stijgende energieprijzen, veel minder nieuwe auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Met 323.000 exemplaren lagen die verkoopcijfers in 2021 ruim 9 procent lager. Van elke auto die in 2021 op naam gezet werd, was een op de vijf een EV, ofwel ruim 64.000. Het leeuwendeel van de elektrisch aangedreven auto’s was bedoeld voor de zakelijke markt. Dat is al jaren zo. Echter, het aandeel EV’s voor particulieren steeg vorig jaar flink. Waar in 2020 nog maar iets meer dan een op de tien (12%) elektrische auto’s naar een particuliere autorijder ging, was dat in 2021 al meer dan een op de vijf (21%). Dat blijkt uit een analyse van de RAI en BOVAG.
EV’s worden goedkoper
Een van de redenen dat steeds meer particuliere autorijders voor een elektrisch aangedreven bolide kiest is volgens die analyse het feit dat EV’s in aanschaf gemiddeld steeds goedkoper worden. In 2020 lag die gemiddelde prijs nog op 79.000 euro. In 2021 was dat nog ‘maar’ 51.000 euro. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de komst van steeds meer ‘kleinere’ of compacte EV’s.
Een andere reden is de subsidie die de overheid voor de aanschaf van een elektrisch aangedreven voertuig geeft. In 2021 was dat bedrag nog 4000 euro. Dit jaar is het weliswaar verlaagd naar 3350 euro, maar de overheid heeft het totaal beschikbare budget wel fors verhoogd, naar 71 miljoen euro. Ter vergelijk, de totale subsidiepot was in 2021 binnen enkele maanden al opgesoupeerd. Dit jaar zijn in de eerste twee maanden 12.000 subsidieaanvragen, ter waarde van 40 miljoen euro, binnengekomen. Ofwel, er is nog ruim 30 miljoen subsidie te vergeven.
Nu al 180% meer EV’s verkocht in 2022
De verwachting is dat dit jaar weer fors meer elektrisch aangedreven voertuigen verkocht zullen worden dan vorig jaar. Met de huidige brandstofprijzen hebben veel autokopers er bovendien een extra argument bij, al liggen de stroomprijzen nu natuurlijk ook fors hoger.
Hoe dan ook, BOVAG en RAI hebben becijferd dat in de eerste twee maanden van dit jaar al meer dan 6700 nieuwe EV’s geregistreerd zijn. Een stijging van meer dan 180 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, toen 2375 nieuwe EV’s op de weg kwamen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024