Automotive12.05.2022

EV-startup Canoo in zwaar weer


Wanneer je de afgelopen jaren op het idee kwam om een elektrisch voertuig te gaan ontwikkelen, dan stonden investeerders in de rij om de boel te ‘funden’. Zeker als de bedenker van het nieuwe EV-concept zijn sporen al jaren in de auto-industrie had verdiend. Geld leek nauwelijks nog een rol te spelen, want hey… in de komende tien tot vijftien jaar moet de hele wereld van EV’s voorzien worden! Canoo, de EV-fabrikant die opgericht werd door een voormalige BMW topman lijkt de uitzondering op die regel te worden. Het bedrijf heeft de alarmbel doen rinkelen omdat het naar eigen zeggen ‘bijna door zijn geld heen is’.

Nog één kwartaal

In het eerste kwartaal van dit jaar werd een verlies gedraaid van ruim 125 miljoen dollar. Op dit moment heeft Canoo nog iets meer dan 100 miljoen ‘op de bank staan’. Amper genoeg om het nog één kwartaal vol te houden. “Op dit moment moeten we melden dat er substantiële twijfel bestaat over het vermogen van het bedrijf om door te kunnen gaan”, zo staat in de meest recente kwartaalcijfers te lezen.

Dat doet vermoeden dat de investeerders, die voor EV-startups in de rij leken te staan, het niet meer zo zien zitten in de bedenker van wat je op z’n minst bijzondere EV’s mag noemen. De ‘bestelbus’ en pickup die Canoo ontworpen heeft, lijken immers nauwelijks op wat de wereld tot nu toe ‘gewend’ was.

Geld voor productie

Even wat meer EV’s verkopen om cash te genereren is er overigens nog niet bij want er worden nauwelijks nog Canoo’s geproduceerd. Die productie zou in de loop van dit jaar ook in het Zuid-Limburgse Born opgestart worden, bij VDL Nedcar, maar dat was al onzeker geworden. Bovendien zouden daar in eerste instantie slechts 1000 Canoo’s per jaar van de band gaan rollen. Nauwelijks voldoende om ‘van te leven’.

Geld voor de productie van EV’s is er nog wel, zo stelt CEO Aquila van Canoo. De fabrikant heeft daarvoor in totaal zo’n 600 miljoen dollar ‘op de plank liggen’, deels in toezeggingen van investeerders. Het worden spannende weken en maanden voor Canoo. Saillaint detail, de oprichter van het bedrijf, ex-BMW topman Stefan Krause, werkte daarvoor bij een andere EV-startup die ook al in zwaar weer verkeerde.

In een reactie op het nieuws dat Bloomberg gisteren naar buiten bracht over het onzekere voortbestaan van Canoo, daalden de koers van het bedrijf. Afgelopen nacht heeft Canoo zelf in een tweet de (vermeende) problemen afgezwakt. Het bedrijf zou voldoende geld en orders hebben om door te kunnen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden