Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Er wordt nog altijd volop gebakkeleid over de elektrische auto. Is die nu wél of niet milieuvriendelijker. Het lijkt een no-brainer, toch? Zero-emissie is beter dan emissie. Ronkende, en rokende, benzine- en dieselmotoren zijn slechter voor het milieu dan zoemende elektromotoren. Uiteraard moet ook de productieprocessen, en de impact daarvan op het milieu, van zowel de EV’s zelf als de accu’s meegeteld worden.
700.000 kilometer
Vanmiddag viel mijn oog op een blog van hoogleraar en energiespecialist Damien Ernst die beweert dat je 700.000 kilometer met een EV moet rijden voordat die pas milieuvriendelijker is dan een auto met een benzinemotor. Hoe dan? Nou, volgens de energiespecialist stoot een gemiddelde EV per 100 kilometer slechts 2,68 kg CO2 minder uit dan een gemiddelde auto met een benzinemotor die 1 op 16,7 loopt. Voor zijn vergelijkende berekening ging hij uit van een EV met 60kWh die 20kWh per 100 kilometer verbruikt.
Bij zijn berekeningen heeft hij rekening gehouden met, laten we zeggen, het complete traject. Van de productie van beide voertuigen, de elektro- en benzinemotoren, accu en brandstoffen (benzine en elektriciteit). Uit een van de berekeningen, hij heeft meerdere hypotheses en aannames doorgerekend, blijkt dus dat de CO2 uitstoot van de EV in het rekenvoorbeeld, pas na 697.612 kilometer onder die van het voertuig met een benzinemotor (ICE) ‘duikt’.
Dat klinkt uiteraard weer alsof een EV helemaal niet zo milieuvriendelijk is als velen ons willen doen geloven. Echter, en dat erkent de hoogleraar ook, we zijn nog lang niet op het punt aanbeland waar we uiteindelijk willen zijn.
Productie elektriciteit en accu’s
Op dit moment ligt de voornaamste oorzaak voor het relatief geringe verschil in CO2 uitstoot per 100 kilometer tussen een EV en een ICE aangedreven voertuig vooral bij de productie van zowel de accu’s als de elektriciteit. Met name die laatste is nog niet altijd even groen. En zeker niet zo groen als sommige energieleveranciers beweren.
Wanneer de productieprocessen wel volledig verduurzaamd zijn, dan ligt het omslagpunt tussen een EV en ICE volgens de hoogleraar tussen de 30 en 40 duizend kilometer. Maar tussen de berekeningen die uitkomen op 700.000 en 30.000 berekeningen liggen nog een aantal opties. Die hebben allemaal te maken met de CO2-uitstoot van de productieprocessen voor zowel de voertuigen als brandstof – en dan met name de elektriciteit die nodig is om een EV te laten rijden.
Heel erg verrassend is de uitkomst van de berekeningen niet, kijkend naar de huidige situatie. We zitten namelijk nog volop in de ‘energietransitie’. En dat gaat ook nog wel wat jaren duren voordat alles ‘groen’ en milieuvriendelijk is. Wat echter als een paal boven water staat, is het feit dat fossiele brandstoffen eindig zijn. En niet (alleen) omdat ze op dreigen te raken.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024