Automotive18.10.2022

EV opladen binnen vijf minuten met ‘ruimtekoeling’


Wanneer je met een EV onderweg bent en je moet verder rijden dan de capaciteit van de accu, dan is het opladen nog altijd een van de meest tijdrovende klussen die een goede planning en de juiste mindset vergen. Nog los van het aantal beschikbare laadpunten en eventuele wachttijden omdat die bezet zijn, ben je ook bij een snellader al gauw een half uur tot drie kwartier verder. Dat is al veel beter dan enkele jaren geleden, maar voor veel aspirant EV-rijders nog altijd een drempel. Met behulp van een koeltechniek die voor de ruimtevaart ontwikkeld is, kan het opladen van en EV een stuk korter: binnen vijf minuten. Dat is althans wat de NASA, samen met onderzoekers van de Pudue universiteit in de VS claimen.

Ruimtekoeling

NASA en Purdue hebben onderzocht of een proces dat de ruimtevaartorganisatie gebruikt voor het koelen van apparatuur in de ruimte – die doorgaans ook met accu’s gevoed worden – ook toegepast kan worden bij het opladen van elektrische voertuigen.

Die techniek staat bekend als “subcooled flow cooking” en zou het mogelijk moeten maken de laadcapaciteit van snelladers te verhogen tot zo’n 2000 ampère. Dat is bijna vijf keer meer dan de huidige snelladers, aldus NASA. Die capaciteitsverbetering is mogelijk omdat het ‘ruimtekoeling systeem’ de accu’s tijdens het opladen veel beter te koelen door 24,22 kW aan warmte af te voeren. “Ons koelsysteem kan kabels met hoge ladingen koelen, wat een snellere stroom van elektriciteit mogelijk maakt zonder het risico te lopen dat componenten oververhit raken”, aldus NASA.

Laden met ‘horten en stoten’

Het opladen van een elektrische auto bij een snellader is een proces dat ‘met horten en stoten’ vooruitgaat. Puur theoretisch moet een EV die met maximaal 250 kW opgeladen kan worden en een accu van 70 kWh heeft, binnen 17 minuten van 0 naar 100% opgeladen kunnen worden. Dat is natuurlijk nog lang geen vijf minuten, maar er zijn inmiddels ook al snelladers in ontwikkeling die 800 kW laadvermogen kunnen leveren. Daarmee kan een 70 kWh accu binnen vijf en een halve minuut opgeladen worden.

In de praktijk zie je echter dat het laden altijd op een lagere capaciteit start en pas na enkele minuten het volledig beschikbare laadvermogen van het oplaadpunt ‘vrijgegeven’ wordt. Wanneer de accu voor 70 tot 80 procent opgeladen is, wordt het laadvermogen geleidelijk omlaag gebracht en het ‘vullen’ van de laatste 10 procent duurt doorgaans net zo lang als de eerste 90 procent.

Warmte grootste ‘vijand’ van accu’s

Een natuurkundige heeft mij ooit uitgelegd dat de cellen van accu’s vooral ‘slijten’ door de warmte die vrijkomt door de chemische processen die tijdens het opladen plaatsvinden. Hoe meer vermogen in de accu gestopt wordt tijdens het laden, hoe meer chemische activiteit en dus warmte gecreëerd wordt.

Die ‘slijtage’ kan beperkt worden door met minder vermogen te laden of de accu tijdens het laadproces te koelen. Welnu, dat laatste gebeurt al bij EV’s maar kan volgens de NASA met behulp van het koeling systeem dat voor de ruimtevaart ontwikkeld is, nog veel beter. Zo veel beter dat het aanpassen van het laadvermogen tijdens het opladen zoals dat nu bij snelladers gebeurt, volgens de ruimtevaartorganisatie niet meer nodig is. En dan kan je EV dus binnen vijf minuten helemaal opgeladen worden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit