06.12.2022
Automotive

EV-loze (zon)dagen door energiecrisis?

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Met de stijgende energieprijzen en de onzekerheid op de energiemarkt door de oorlog in Oekraïne worden overal ter wereld, maar vooral in Europa, thermostaten lager gezet en blijven lampen en andere elektrische apparaten steeds vaker uitstaan. Die bespaardrang, en de angst dat we zonder gas of stroom komen te zitten, heeft nu ook de elektrische auto bereikt. In Zwitserland denken ze al serieus na over een rijverbod voor EV’s op bepaalde dagen. Mogelijk zelfs deze winter al. En ook in Duitsland wordt er al over gespeculeerd.

Stroomuitval door EV’s?

Voor de duidelijkheid, we hebben het dus niet over het feit dat het opladen van een EV, als je geen zonnepanelen hebt en wel al de nieuwe stroomtarieven moet aftikken, deze bolides nu soms al duurder maken dan een ‘ouderwetse’ benzine of diesel slurper.

Nee, er wordt in sommige landen serieus overwogen of er geen EV-loze (zon)dagen afgekondigd moeten worden om te voorkomen dat het overbelaste stroomnet door een blackout getroffen worden en huishoudens en bedrijven zonder stroom komen te zitten. Terug naar de autoloze zondagen van 1973, tijdens de eerste grote OPEC-oliecrisis? In Zwitserland en Duitsland is dat wellicht dichterbij dan we denken.

waterkrach-a.jpeg

Angst voor tekort aan elektriciteit

Nu is het in Duitsland nog pure speculatie, maar in Zwitserland wordt er wel al serieus over nagedacht. Vooral voor deze winter. De reden? Inderdaad het gevaar dat door het hogere stroomverbruik, in een seizoen dat met name de waterkrachtstations op lagere toeren draaien, mogelijk tot stroomuitval op piekmomenten zou kunnen leiden. In de winter stroomt er simpelweg minder water door de waterkrachtcentrales, die dan dus minder elektriciteit kunnen opwekken.

Daarom moet Zwitserland in deze periode meer stroom importeren uit onder andere Frankrijk en Duitsland. Gezien de huidige situatie in de wereld, met het boycotten van gas uit Rusland, maken de Zwitsers zich dus zorgen dat de levering van elektriciteit uit het buitenland, vanuit landen die zelf om dezelfde reden ook zuiniger met energie moeten omgaan, wel eens deels stil kan vallen. Daarom nemen ze dus preventieve besparingsmaatregelen. Een daarvan zou een verbod op het rijden met een EV kunnen worden.

Die mogen, in tijden van een (dreigend) stroomtekort dan alleen nog in dringende noodsituaties, of beroepshalve, de weg op. De maatregel is er overigens nog niet door, maar in het wetsontwerp staat letterlijk: “Het privégebruik van elektrische auto’s is alleen toegestaan voor absoluut noodzakelijke verplaatsingen (bijvoorbeeld beroepsuitoefening, winkelen, doktersbezoek, bijwonen van religieuze evenementen of het bijwonen van rechtszittingen).”

Zoals gezegd hebben de berichten uit Zwitserland ook ‘paniek’ gezaaid in Duitsland. En dan met name de vraag van enkele experts of ze een vergelijkbare energiebesparende maatregel in het land van de Bratwurst ook moeten overwegen. Echter, energiedeskundige, en FDP-politicus Lukas Köhler was er als de kippen bij om die ‘onzin’, voor wat betreft Duitsland, de kop in te drukken. “Er is geen ernstig black-outrisico in Duitsland. Daarom geloof ik er niet in om mensen zonder reden van streek te maken door te praten over rijverboden”, aldus Köhler.

Share this post