Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In Nederland hoeven we bepaald geen laadstress meer te hebben als je met een elektrische auto van Delfzijl naar Vlissingen of van Maastricht naar Den Helder rijdt. Ons land telt inmiddels meer dan 125.000 laadpalen en het netwerk van snellaadstations, zoals Fastned en Shell Recharge, is zo goed dat je vrijwel nooit meer dan 50 kilometer van een ‘fastcharger’ verwijderd bent. Sommige andere Europese landen hebben daar nog wel wat werk voor te verzetten. Volgens de EU gaat dat niet snel genoeg. Daarom wil Brussel regels gaan invoeren om de beschikbaarheid van (snel)laadstations rap uit de breiden.
Elke 60 kilometer een laadpaal
De Europese lidstaten hebben afgesproken dat binnen nu en ruim vier jaar, eind 2027, de dichtheid van laadpalen op alle Europese snelwegen vergroot wordt. Tegen die tijd moet dan minimaal elke 60 kilometer een (snel)laadpaal staan. Daarnaast wil de EU ook dat we in 2030 minimaal elke 200 kilometer waterstof kunnen tanken, langs de snelwegen. Waar die laadpalen en H2-tankstations geplaatst worden, is een zaak van de verschillende lidstaten zelf.
Het akkoord dat nu in Brussel bereikt is, moet nog officieel bekrachtigd worden – in regelgeving gegoten worden zogezegd, maar het is een eerste stap op weg naar het einde van de laadstress in alle landen van de EU. Voor sommige landen, met name die in het oostelijk deel van de Unie, wordt het uitbreiden van het aantal laadpalen ongetwijfeld nog een hele kluif.
Geen laadstress naar de bekende vakantiebestemmingen
Hier in het westen van Europa, en dus niet alleen in Nederland, zijn we al een heel eind op weg. Wij hebben al meerdere keren getest en aangetoond dat je met een EV redelijk probleemloos de zuidelijke zomer- en wintervakantie bestemmingen kunt bereiken.
Met de juiste planning, mindset en voldoende verschillende laadpassen is dat heel goed te doen. Zo reden we zelfs al naar de Alpen, zowel in de zomer als de winter, de Cote d’Azur, Spaanse Costa’s en het meest zuidwestelijke puntje van Europa, Cabo Sao Vicente in Portugal.
Toch zijn er ook nog heel wat EV-rijders die tijdens de vakanties besluiten hun elektrische bolide tijdelijk om te ruilen voor een auto op benzine of diesel. Dat moet straks, als je in heel de EU altijd binnen 60 kilometer langs de snelweg een laadpaal kunt vinden, verleden tijd zijn. Uiteraard is het wel te hopen dat ‘een laadpaal’, in veel gebalen niet ook letterlijk één laadpaal betekent, want dat zou de wacht-, en daarmee reistijden, geen goed doen.
Behalve de dichtheid van het aantal laadpalen wil de EU ook het betalen makkelijker maken. Dat moet straks, naast de bekende laadpassen, ook overal mogelijk worden met een bankpas of creditcard.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024