Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De auto: al jarenlang de onbetwiste melkkoe van de overheid. Zelfs de elektrische auto blijft een mikpunt. Een oplopende bijtelling, de autobezitter en/of -bereider zal het weten. Voordeel is iets voor bij de supermarkt moeten ze gedacht hebben in Den Haag. Het groene rijden stimuleren lijkt in Nederland (nog) geen echt onderwerp te zijn. En dat wordt het 2020, Covid-19 lijkt de wereld te willen besturen. Een algehele reset van de economie en de auto-industrie wordt hard getroffen.
Het móét en kán anders
Ook de particuliere rijder beseft inmiddels al na een paar maanden dat het anders kan en anders moet. De automerken kijken met vrees naar de markt. De markt van autoverhuur ligt nagenoeg stil en leasebedrijven weten het ook even niet. Langzaam druppelen geluiden door dat elektrische voertuigen de voorkeur gaan krijgen. Of daar de sector mee kan worden gered, dat valt moeilijk te voorspellen. Renault-Nissan lijkt inmiddels een van de eerste autofabrikanten die serieus in de problemen is gekomen.
Inmiddels zit de EU niet stil en wil een economisch herstelplan met een groen kleurtje. Hierin zou onder andere het btw-tarief voor elektrische voertuigen komen te vervallen, of formeel omdat btw wel blijft bestaan naar nul procent worden gebracht. In de meeste Europese landen komt dit overeen met een prijsdaling rond de 20 procent. Het zou een regelrechte revolutie zijn in de auto-industrie. Het accent moet volgens de EU komen komen te liggen op de productie en verkoop van elektrische auto’s met een zeer beperkte CO2-uitstoot (100 procent elektrisch en Hybrid), dit naast initiatieven om de infrastructuur voor elektrische voertuigen te verbeteren.
Er wordt door de EU nadrukkelijk gekeken naar een niet EU-land Noorwegen. Hier betaal je al geen btw op de aanschaf, rij je goedkoper, parkeer je gratis, betaal je nauwelijks wegenbelasting, is het opladen van je auto gratis en ga zo nog maar even door. Het resultaat is dat inmiddels de helft van de nieuw aangeschafte auto’s volledig elektrisch of plug-in hybrid is. Helaas kan de EU niet de landen afzonderlijk verplichten de btw af te schaffen tenzij er overkoepelende maatregelen zijn te bedenken. EU betekent Europese Unie, dus wie weet.
Headerfoto: Mazda MX-30
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Overheid
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Automotive16.07.2024
Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil
Cybercrime04.07.2024
Update je smarthome-apparaten, juist als je op vakantie gaat
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023