Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Chinese auto’s zijn enorm opkomend in Nederland en de rest van Europa. Denk aan BYD en Nio. Er beloven er alleen maar meer en meer bij te komen en daar wordt de traditionele auto-industrie nerveus van. Dat zien we niet alleen in Europa: ook de Amerikanen worstelen met de auto’s van Chinese komaf. Europa heeft nu zelfs besloten hogere tarieven te rekenen voor Chinese bolides.
Importkosten uit China omhoog
Fabrikanten uit China kunnen rekenen op 17,4 procent tot 37,6 procent hogere belasting om Chinese elektrische auto’s te importeren. Het was al 10 procent dus dat is een flinke stijging. Europa doet het om de automakers in Europa te beschermen, maar het resulteert voor Europese burgers waarschijnlijk in auto’s die aanzienlijk duurder worden. Er zou oneerlijke subsidiëring zijn op Chinese, elektrische auto’s en daarom worden ze voor veel minder geld verkocht, stelt de EU.
Het doelt daarmee op Beijing, dat ervoor zorgt dat prijzen laag worden gehouden zodat Chinese merken voet aan de grond krijgen. Het is echter niet alleen een probleem voor Chinese automakers: veel Europese fabrikanten maken hun bolides ook in China, dus ook zij hebben straks last van deze verhoogde belasting. Tegelijkertijd hebben niet alle merken evenveel last van deze belastingen. Ze worden berekend op basis van hoeveel overheidshulp het bedrijf krijgt. De belasting is hierdoor vooral geënt op SAIC, BYD en Geely. SAIC betaalt 37,5 procent, wat kan resulteren in een duurdere Volkswagen. Het bedrijf haalt 15,4 procent van zijn inkomsten uit Europa, dus zal dit financieel zeker merken.
BYD profiteert
BYD heeft een tarief van 17,4 procent te betalen en dat zou BYD mogelijk zelfs een voordeel geven ten opzichte van zijn grote Chinese concurrenten: het is dus niet per se voor elk Chinese bedrijf even slecht. Geely moet 19,9 procent betalen, wat kan betekenen dat je nieuwe Volvo straks een hoger prijskaartje krijgt. En je Tesla misschien ook wel: Tesla’s komen ook voornamelijk vanuit China en zou aan de EU hebben gevraagd om een persoonlijk tarief.
In de Verenigde Staten is het overigens nog minder aantrekkelijk voor Chinese EV-makers om auto’s te verkopen. De belastingen zijn daar 100 procent. Echter hebben Chinese automakers daar iets minder last van dan in Europa wel het geval zal zijn: in Europa rijden al veel Chinese auto’s, dus de markt staat veel meer open voor deze EV’s. De BBC schrijft dat er in 2019 nog 0,4 procent van de totale EV-markt Chinees was, terwijl dat vorig jaar al was gegroeid tot 8 procent.
Chinese automakers
Het moge duidelijk zijn dat deze verandering door de EU grote gevolgen kan hebben op de gehele auto-industrie. Het heeft daarnaast interessante invloed op de concurrentie tussen Chinese merken zelf, waardoor we benieuwd zijn of we daarin wel zulke grote prijsverschillen zullen waarnemen. Het kan nog even duren voor de tarieven helemaal op de rit zijn, maar in ieder geval is het van 2025 sowieso van kracht.
Verder lezen over BYD
Tech in Asia17.10.2024
BYD zet Europese opmars voort met Sealion 7
Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Tech in Asia22.01.2024
BYD Explorer: mega containerschip voor transport van 7000 voertuigen
Tech in Asia24.12.2023
BYD gaat nu ook auto’s in Europa bouwen
Automotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive28.06.2023
5 dingen die je moet weten over het automerk BYD
Automotive25.04.2023
BYD introduceert Seagull: elektrisch rijden voor 10.400 euro
Automotive21.02.2023
BYD Atto 3: Chinese nieuwkomer moet Nederland gaan veroveren
Build Your DreamsVerder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over JAECOO
Automotive05.12.2024
Chery Automobile is gestart met productie in Europa
Automotive28.11.2024
JAECOO J7: Moderne luxe in een stoer jasje met een groot actieradius
Tech in Asia13.11.2024
Ook Chery Automobile kondigt solid-state batterijen aan
400 kilometer opladen in 5 minuten en 1.500 kilometer bereikAutomotive07.11.2024
Dit is de J5: een compacte SUV van JAECOO
Wereldwijde lancering in Wuhu, China.Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welVerder lezen over OMODA
Automotive05.12.2024
Chery Automobile is gestart met productie in Europa
Tech in Asia13.11.2024
Ook Chery Automobile kondigt solid-state batterijen aan
400 kilometer opladen in 5 minuten en 1.500 kilometer bereikAutomotive07.11.2024
Dit is de J5: een compacte SUV van JAECOO
Wereldwijde lancering in Wuhu, China.Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive17.04.2024