Ja, pre-order vooral nog een Tesla Model 3. Moet je doen, hebben we straks geen batterijen meer. Tesla is het namelijk allemaal schuld. OK, beetje overdreven natuurlijk. Maar het is wel echt een probleem. De Lithium-ion batterijen zijn zo goed als onvindbaar, en bronnen wijzen naar Tesla als de schuldige.
Tesla’s Gigafactory in Nevada heeft bijna alle productiemateriaal dat er nog was om (ronde) Lithium-ion batterijen te produceren staan, maar de productie daar gaat niet snel genoeg om meer batterijen te maken dan Tesla zelf nodig heeft. Aangezien Tesla ook al alle batterijen heeft gekocht van grote leverancier (en partner in de Gigafactory) Panasonic hebben die ook niks meer.
De reden dat Panasonic alle batterijen naar Tesla heeft gestuurd is niet helemaal duidelijk: het zou kunnen liggen aan een probleem bij het produceren van de Powerpacks en Powerwalls, waar bijvoorbeeld energiebedrijven met smart op zitten te wachten. De bottleneck bij de productie van de Model 3 zou namelijk niet zitten in de batterij, die Panasonic in de Gigafactory zelf maakt, maar in de batterijmodule die Tesla er vervolgens bij moet zetten.
Hoe dan ook, er is duidelijk een batterijprobleem. Als Tesla het niet echt schuld is wil dat alleen maar zeggen dat de doorbraak van elektrische energie een beetje te hard gaat: leuk dat we allemaal duurzaam elektriciteit aan het opwekken zijn, maar zonder een manier om dat op te slaan loopt het een beetje vast.
Dat betekent effectief allemaal dat de rest van de bedrijven die behoefte hebben aan de batterijen moeten aankloppen bij Samsung, LG Chem en onbekendere bedrijven als Murata die nog batterijen produceren. In Japan is letterlijk geen batterij meer te krijgen en iedereen zit met de handen in het haar. Het zou kunnen betekenen dat elektrische auto-productie vertraagd gaat worden, omdat er geen batterijen zijn om in de auto’s te leggen. En dan kun je dus nog lang wachten op je Model 3. En de rest van het elektrische wagenpark.
[Afbeeldingen © Bokeh Art Photo – Adobe Stock]